09 april 2009

Skärtorsdag*

*
För er som tror:
Denna dag firar kristenheten att Jesus instiftade nattvarden. Bakgrunden var att Jesus den natten firade den judiska påskmåltiden tillsammans med sina lärjungar. Vissa exegeter menar att han då förklarade symboliken hos ett av bröden och en av bägarna (de som judarna menade tillhörde den stundande Elia), som hans kropp respektive hans blod.
Namnet kommer av "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesuss tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid.

För oss andra:
Skärtorsdagen är enligt folktronn framför allt den dag då häxorna begav sig till Blåkulla på lämpligt redskap. Detta förorsakade allehanda försiktighetsåtgärder i form av gömda kvastar och spisrakor, stängda skorstensspjäll och gevärsskott i luften för att försvåra häxornas förehavanden. En och annan påskeld kunde därtill råka bli för tidigt tänd.
Skärtorsdagen folkseder innehåller utklädningsupptåg för barn, en sed som har uppstått under 1900-talet i Stockholms villaförorter och som kan förekomma på olika dagar under påskhelgen i olika delar av landet. Utklädda barn går då omkring bland grannarna och med tecknade kort önskar glad påsk och hoppas att få godis i utbyte. Ibland kan seden också innehålla penninginsamling till välgörande ändamål (jag gillar INTE påskkärringar = barn som tigger godis)

2 kommentarer:

Maribella sa...

Håller med du! Gillar inte heller påskkärringar av samma anledning! Tror att barnen i området lärt sig det, förra året hade jag köpt en påse klubbor att dela ut...ingen kom!!

Glad påsk på er, vilket kanonväder det ska bli!
Synd att man jobbar!

Kram

Lotta sa...

Hej vännen, håller med dig och Maribel, gillar inte heller påskkärringar. Tiggeri kallas det tycker jag. Mina barn har aldrig fått gå runt och tigga, klätt ut sig har de fått såklart. Tänk när jag var liten och gick runt i husen som påskkärring. mamma hade ingen aning om vart jag var och hos vem jag tiggde. Tänk vad lätt för fula gubbar att knyta kontakt.

Påskkramar till dig och maken