05 april 2009

Min söndag (utan fönserputsning)

Till middag år vi Tom kha gai, så gott! Vi köpte alla värdens kokböcker med Expressen. 69:- varje vecka så fick man ett nytt land, ett samarbete mellan Expressen och Allt om mat (som vi prenumererar på) I dag hämtade vi inspiration ur boken som heter Sydostasien. Mycket gott. Tänk hur mycket olika smaker det finns?!
En lyx som jag ofta unnar mig. Färska blommor till helgen. Är ju nästan manisk med min torsdagsstädning. Även om jag har 100 aktiviteter så som i torsdags med hockey och städning av Scaniarinken så städar jag mitt hem på torsdagar. Att sedan handla blommor med sig hem på fredagen ger mig en inre tillfredsställelse (låter inte riktigt friskt "hör" jag när jag skriver, är man en anings neurotisk?)

Filmjölkslimpa. Så enkelt och så gott!

3 dl vetemjöl
3 dl grovt rågmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågkross
2 dl vetekli
2 msk bikarbonat
3 msk brödkryddor
1 l filmjölk
2 dl mörk sirap

En enkel deg, bara att röra ihop.Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175°.2. Blanda alla ingredienser till filmjölkslimpan i en bunke. Häll upp i smorda avlånga formar à 1 1/2 liter.3. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Låt bröden stå kvar i formarna ca 5 min innan de stjälps upp på galler och får kallna.
Man kan ha i lite vad man har hemma har jag märkt. I dag hade jag mindre sirap och hällde i någon dl hackade valnötter. Luktar underbart i hela huset! Alla gillar det, tom Axel som annars är skeptiskt till allt som inte är som det brukar.
I kväll ämnar vi se en dokumentär på TV 2 kl 20.00. Jag vill inte leva detta livet heter den. Handlar om ungdomar som fastnat i drogmissbruk. Sen lär det bli en tidig kväll i säng då min klocka ringer 05.00 i morgon bitti. En vecka med 3,5 arbetsdagar varav en i Kristinehamn. Kommer att gå hur fort som helst!
Hörs i morgon!


1 kommentar:

Anonym sa...

iiii en till som mig Trode det inte fanns ;D
Torsdagar då skurar jag alltid införhelgen & så man kan komma hem på fredagen efter jobbet & bara njuuuuta & jo jag har på vägen hem köpt mig en bukett blommor.

Kram fina du !

Lollo