23 april 2009

Pigg som en mört*

Denna underbara blomsteraffär ligger just i närheten av mitt jobb!
Det ni ser är ändå bara 2/3 av skyltningen, på andra sidan dörren är det minst lika vackert.
Vitis blommor heter den.




Man kan ju undra vad liknande uttryck kommer i från. Är mörtar piggare än andra fiskar/djur? Vem har studerat det? Jag har väl inte gjort någon studie men väl en snabb koll på nätet, lite kul är ju alla andra liknelser med djur:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_uttryck_med_djur

På engelska säger man: Fit as a fiddle, låter betydligt roligare.
En bra dag på jobbet. Inte ett möte. Hade Johanna med mig 1,5 timme, körde henne sedan till SÖS (prao:on ni vet) Har hunnit med massa surdegar (små) Gick ut och köpte mig sushi till lunch (och fotade) Hem i tid (som ju är redan 15.00 nu när jag valt att börja 06.30)
I kväll grillar vi och dricker ett glas rött, vi har ju fredag i dag eftersom alla som bor här är lediga i morgon (barnen studiedag, jag och Magnus till Göteborg på SNPF:s årliga konferensdagar) Eftersom det är torsdag städar vi förstås :o) Just nu doftar hela huset av det som står i ugnen (mandelpotatis, vitlök, sesamfrön, olivolja) Det kurrar i magen.

SSK:s nya tränare till säsongen 09/10 heter Peter (*2) Vet inte vad jag tycker om det. Men med en helt mammaegoistisk tanke tror jag det kan bli jättebra.

Vi hörs i morgon från Göteborg om vi får något internet (ingen av oss är ju supertekniska, vi hade big problems förra gången vi bodde på hotell)

Tjingeling

Inga kommentarer: