06 januari 2010

Trettondagen och mamma Karin 63år

Trettondedag jul eller trettondagen är den trettonde dagen efter julafton, d.v.s. den 6 januari. Om man inte räknar med juldagen blir 6 januari den tolfte dagen efter juldagen och i äldre svenska talades det om såväl tolftedag som trettondag jul. Detta kan man läsa om på Wikipedia. Konstigt tänkte jag så jag trott att det var något kyrklig över saken och läser man vidare så förstår man: Trettondedagens äldsta namn var epifania eller epifaniadagen ("uppenbarelsedagen"), och den blev en kyrklig högtidsdag under 300-talet. I likhet med den äldre österländska kyrkan firar den grekiska kyrkan fortfarande denna dag till minne av Kristi dop. Samtidigt som trettondagen avslutar julfirandet inleder den också den s.k. epifaniatiden som (beroende på när påsken infaller) varar under högst sex söndagar fram till fastan (som man sjöng på julgransplundringar när man var liten och även i filmen Fanny och Alexander)

I min familj är vi inte särskilt troende, jag inte alls. Vi har alltid firat min mamma Karin Elisabeth som är född på denna dag 1947. Mamma föddes som min mormors 3:e barn och vad tiden led skulle hon få två småsyskon. Ett mellanbarn såsom jag själv. Hon blev mamma när hon var 17, 19 och 24 år. Otroligt ungt kan tyckas men både mamma och pappa hävdar att vi var planerade allihop. Jag har alltid varit stolt att ha en ung och modern mamma. Kanske sitter det i generna men vi har alla varit unga mammor i vår familj. Gun var 20 år och jag 22 när vi fick barn. Åsa har inga alls men hade hon varit straight hade hon troligen också varit en ung mamma för hon hade bebissug då. När hon stadgade sig med sin Åsa var hon ju ännu “ung” för att bli en 08 mamma men då hade suget släppt.

P2280029 Mamma och pappa skilde sig när jag var 13 år och pappa flyttade 20 mil från oss. På så vis blev vi ett hem med “bara” kvinnor under min tonår. När jag själv skaffade familj var jag ensam i mitt kön och bodde “bara” med massa grabbar. Många säger att jag är en typiskt pojkmamma, jag vet inte vad som är “en typisk” pojkmamma men man blir väl det man får (om ni förstår)

P2070025

Klockan 13,00 var vi på sopplunch/63-års kalas i Stureby. En underbart god soppa hade hennes karl Lennart kokat. Massor av goda tillbehör och piroger serverades till. Gun, Ubbe, Emma och André var också där men inte Åsorna som ju är i Thailand. Grattis igen på födelsedagen lilla mamma (och är kort min mamma)

Hemma har vi läst i soffan. Mannen har just åkt till mataffären och ämnar överraska mig med någon middag. Me like!

En dag till ledig sen mjukstartar jag med en arbetsdag innan det är helg igen. En bra början på arbetsåret 2010.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att ni förgyllde min dag. Det är jämt så mysigt att samla sina fina döttrar med familjer
Kram mamma

Pingvinfamiljen sa...

Ja kanske bebissuget gar over i var familj nar man narmar sig 28 ar. Jag tror att det ar pa grund av myom och annat skit :)