13 januari 2010

Lilla patteklappardagen…

..är det i dag i alla fall som Fylking kallar onsdagen. Fult ord må jag säga. Annars kallas ju också onsdagen för Lillördag och om det kan man läsa i Wikipedia:

Lillördag är en svensk benämning för den vardag som anses vare lite festligare och då man till exempel äter en finare middag eller går på restaurang, dans eller bio? Ordet kommer ifrån piglördag, vilken inföll på onsdagar, det var då pigan enligt traditionen hade ledigt eftersom hon inte fick vara ledig på den riktiga lördagen. Den vanligaste dagen för lillördagen att infalla på är onsdagen men även tisdagen och torsdagen förekommer. Där ser man, man lär så länge man lever!

Pattar tycker jag förövrigt är ett riktigt ful ord. Jag gillar heller inte ordet tuttar. Det heter ju bröst och det är väl ett ok ord? Kvinnan på bilden här nere har gigantiska “melonas” (finns så här stora meloner?) Storbystade äldre kvinnor har en barm (enligt mitt sett att se det)

På mitt jobb pratar vi ju med våra patienter i telefonen. Då kan det bli förväxlingar. Någon ringer och säger -Jag har ont i bröstet så kan ju vara 2 helt skilda saker.

1 Superakut dödlig hjärtåkomma

2 Mindre akut ont i en “melon”

Jag brukar alltid fråga om det är i bröstet man lägger i behån eller det man andas med. Alla fattar då.

Själv kan jag tycka det är sjukt att det vara modernt att ha stora eller små. Man får ju dom man får liksom. Jag hade oturen att få riktiga meloner. Dom kom tidigt och växte fort. Jag hatade dom. Skämdes att ha behå (ingen hade det när jag gick i högstadiet!) Har man stora måste man ha behå, annars träder ju tyngdlagen in. Jag köpte hudfärgade utan sömmar och bar tjocka stickade tröjor året runt typ. Vägrade ha t-shirt för någon kunde ju se konturerna av behån. Ni som känner mig och läser detta förstår nog inte hur jag som alltid varit en rätt tuff tjej med gott självförtroende kunde bry mig om en sådan tarvlig sak. Det förstår inte jag heller idag. Nåväl, sommaren då jag skulle fylla 18 opererade jag bort 1,5 kilo bröst. Så djäkla skönt. För er som inte förstår kan jag rekommendera att lägga tyngder i en behå och prova. Stora gropar i axlarna som inte ens försvann efter en behålös vecka. Å, andra sidan hade de väl blivit lättare när det blivit utammade med åren. Nåväl, detta inlägg om en liten kroppsdel som jag idag är rätt nöjd med (och det är inte många :o))

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie!
Jag kan tala om för dig att mina inte blev ett dugg mindre av att bli ammade av tre barn. Tyvärr så har mina dessutom gått i arv till mina två döttrar. Och min yngsta som ska bli frisör, hon får det inte lätt. Vi har redan börjat prata om ev operation.
Eva S-W

lotta sa...

Jag skulle väldigt gärna ha större bröst.Eftersom du och jag varit ute på jakt efter bh till mig så vet du hur små de är :-)

Att köpa större bröst i form av operation tror jag inte någonsin blir aktuellt för min del. Jag är ju av det naturliga sorten :-)

Lollo sa...

Ja tänk så många tankar om dessa bröst man kan nog aldrig prata nog om dem jag då som inte har begåvats med stora trotts alla kvinnor i min släkt har det...?
Min Svägerska sa alltid att hon rullade upp sina taxöron så fyllde hon BH,n lite Ler*
Jag då sitter i detta nu och har ångest, verkligen ångest och ska imorgon och se vad det är för tre saker som promt skall fylla mitt ena bröst, så håll tummarna eller tänk en tanke på mig ikväll då du går och lägger dig <3

Kramar Lollo