12 januari 2010

Tisdag

Tyr och Fenrisulven illustrerad av John Bauer 1911 för Viktor Rydbergs Fädernas gudasaga

I Norden är tisdagen uppkallad efter Odens son, den fornnordiska guden Tyr, (på fornsvenska kallad Ti). På latin heter tisdag dies Martis vilket betyder Mars dag. Tyr identifieras ofta med den romerska krigsguden Mars identifieras ofta med Tyr. I Europa under medeltiden ansågs tisdagen som en lämplig dag att inleda krig på, då detta var krigsgudens dag. Även svärdssmide och andra krigsförberedande aktiviteter utfördes vanligtvis på tisdagar.


Så maken får väl passa sig, kanske jag startar ett krig just idag :o)
En ok dag på jobbet. Hem via stan för att göra ärenden. Hem och körde Axel till träning. Mer tidningar från Lotta och en Amelia i brevlådan. I går läste jag ut boken (Den mörka ängeln) och nu skall jag nog sätta tänderna i Läckbergs nyaste (som jag glömt bort vad den heter) I kväll skall jag se på TV. Klockan 21.30 visas en dokumentär om Hovsjö, en stadsdel i Södertälje, att jämföra med Malmös Rosengård typ.
Bara 3 dagar kvar att jobba innan det är helg igen :o)

1 kommentar:

Pingvinfamiljen sa...

Ha ha. Jag sag samma dokumentar om Hovsjo imorse nar jag stod och diskade. Det ar en annorlunda kansla att se svensk tv fran utlandet. Bra dokumentar tyckte jag!