05 maj 2009

Yrkesval och lite Susan Boyle

Om ni inte sett detta lilla yuotube klipp förr så tycker jag att ni skall göra det nu. Man blir både förbannad och glad. Arg för att alla människor tror att mindre vackra människor är dåliga på allt, glad för att se deras förvånade ansikten. Sångröst har ju föga med utsidan att göra. Eller hur snygg är Tommy Körberg till exempel?



För att få fler steg, bli av med frustration och för att helt enkelt fly hemifrån en stund gick jag en 10.000 stegs promenad. Mötte detta charmtroll på vägen! Hon hade hela familjen med sig, alla var verkligen sällskapssjuka eller så (mest troligt) trodde de att jag hade något gott med mig. Tyvärr hade jag ingen morot i fickan eller vad nu getter gillar. Jag älskar getost och hennes juver var stinn men det skulle ju vara synd om killingarna om jag snodde deras käk (+ att jag anar att det inte är buslätt att tjyvmjölka en get)

Mina tankar vandrade i dag till mitt yrkesval Vad var det som gjorde att jag tämligen ung bestämde mig för att bli sjuksyrra? Var 20 när jag började högskolan och 22 år när jag tog examen. Mest en slump. Ville inte gå någon "vanlig" linje på gymnasiet och satsade på vård, som i Dalarna där jag då bodde var den svåraste att komma in på. Snopet när vi flyttade till Tumba och det där var/är tvärtom. Det som var en högstatuslinje i Falun är en "skräplinje" i 08-riket.

Tänker på de vänner jag har med helt andra yrken (Kamilla, Eva, Lotta, mina systrar, Eken) Vet inte om någon hade en dröm som liten att göra det dom gör i dag. När fröken Gina frågade oss vad vi ville bli sa jag Konsum och menade förstås att jag ville jobba på Konsum. Inte så höga drömmar för en blott 8 årig flicka och de hann ju ändras med åren. Som syrra är man ju ändå rätt bred, har ju haft 3 arbetsgivare (landstinget, sjukvårdsrådgivningen, staten sen tillbaks till rådgivningen fast i helt ny roll) 4 helt olika jobb med samma utbildning.

Kan inte låta bli att undra vad nästa blir?

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske som projektledare, görandes konferenser för sjuksyrror och andra inom vården... Nyfiken? :-)