06 maj 2009

Cirkus Maximum

Snart kommer Cirkusen till stan. Jag har aldrig riktigt förstått vad som är kul med det. Som barn var jag aldrig på någon men älskade när det var cirkus på TV (det var det ganska ofta på 70-talet om jag minns rätt)

Men när mina barn var små och kom cirkusen till stan föll jag till föga för deras önskan (nu räknas väl inte Nykvarn som stad och heller inte by utan kanske ort är bäst passande)Bild0111

Nu är det ju inte Cirkus Scott direkt som kommer till småsamhällen utan det var akrobaten som sålde popcorn i pausen och någon lejontämjare såg vi inte röken av. Jag såg där emot glädjen i 3 par blå barnaögon och det finns det ju inte mycket som slår för en förälder!

Stora elefanter i ett tält en kort stund, sedan stå still på en grusplan och vänta på att dra vidare. Vad är det mot Indiens djungler? Jag tycker inte att det känns vidare djurvänligt. Ännu mer synd är det om delfiner och späckhuggare som tvingas simma runt i en pyttebassäng (jämfört med havet är ju alla basänger små) med klorerat vatten. Till vilken nytta? Jag hörde på (P1) när det var Leif Silbersky som var sommarpratare. Han bara älskar cirkus! Han menade på att cirkusdjuren är lyckliga. Inget olyckligt djur skulle foga sig och han sa att domptören (heter det så) och djuret var de bästa vänner. Jag gillar ju LS och tycker han verkar vara en pålitlig man men jag tror ändå att elefanter ska bo där de är menat från början, och andra djur med för den delen (utom spindlar för dom kan vi utrota)

PS Inte ens som barn tyckte jag clownerna var roliga. Snubbel och att kast med vattenhinkar, vem i hela friden kan tycka det är kul? DS

3 kommentarer:

lotta.magnusson@live.se sa...

Jag vil minnas att jag tillsammans med mina äldsta barn när de var små, gick på cirkus, då jag är allergisk mot hästar och hö kunde jag inte kvarstanna utan fick gå därifrån. Sen blev det inga mer besök på cirkus. Min ena lillasyster var rädd för clownen Manne. Hon gömde sig altid under sängen när han var på tv. Kan inte minnas att jag och mina syskon gick på cirkus. Kram kram Lotta

Åsa sa...

Både jag och Åsa hatar cirkusar och har en dessutom har vi en fobi för clowner. Konstigt!

Anonym sa...

Ja jag har aldrig haft nåt större inresse för cirkus heller, Kan det vara anledningen till att ni inte heller är så intresserade? Tycker medt synd om både djur och ledsna clowner.
Kram mamma