17 mars 2009

A negativ

Röda blodkroppar sett i ett mikroskåp
Efter jobbet lämnade jag blod, hoppas till någon som behöver det bättre än jag. Förhoppningsvis borde jag också gått ner 450 gram (för det är väl 450 ml blod de tappar?) Sen går det ju åt några kalorier när man ska bilda nytt blod också. Satan att man bara får ge 3 ggr per år ;o) Ny personal på Kringeltappen. Magnus tycker att de daltar så mycket men inte med mig, det daltar väl till de som behöver det och ser svimmfärdiga ut (det svaga könet)
Jag är A negativ som bara 7% av svenska befolkningen är. Så här fördelar sig blodgrupperna i vårt land:
A RhD+ 37 %
O RhD+ 32 %
B RhD+ 10 %
A RhD- 7 %
O RhD- 6 %
AB RhD+ 5 %
B RhD- 2 %
AB RhD- 1 %
Under mina år som syrra minns jag bara en patient som hade blodgruppen AB neg.

Åsas livmoder vägde 1 kg, kanske min också gör det och jag bör ta bort den, njurar klara man sig med bara en och mjälte lär man ju klara sig utan. Se där, lite kirurgi så kan man gå ner flera kilo ;o)

Tvättade bilen efter det, mattor och insidan också. Så fin! Nytt skattemärke som lök på laxen. En blå tvåa.
Nu skall vi äta kyckling (står i ugnen, luktar underbart!) och sallad, klyftpotatis till den som vill. Sen skall jag ägna kvällen åt Eremitkräftorna.
Hejhopp, hörs i mor´n!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen, när min mormor en gång insjuknade var hon i behov av blod. Hon fick påse efter påse. När jag såg hur gott allt blod hon fick gjorde lovade jag att jag skulle bli blodgivare. När Melker precis kommit till världen så tänkte jag att det var dags att hålla mitt löfte. Med honom i bilbarnstol steg jag in på blodbussen. Personalen såg mycket frågande ut. Jag fick inte lämna blod då jag var nyförlöst. Efter det försöket har det inte blivit av. Dock vet jag att Sophia på jobbet försöker få en blodbuss till vårat jobb och då skall jag äntligen få hålla mitt löfte. Vad gäller kakel och klinkers så har vi ännu inte köpt detta. Vi vet vad vi vill ha på ett ungefär. När golvvärmen och golvet är klart då skall det inhandlas.
Kramkram
Lotta

Maribella sa...

Halloj! Minst en gång till, kanske tre sprutbehandlingar krävs...för att EV få ett bra resultat! Min tröst är att det iallafall inte kan bli värre!
Konstigt att du inte sett mina hemska ådriga ben, har du sett mej i shorts, bikini eller liknande? Nej, just det!
Mormors ben var hemska, mammas är typ ännu värre, mina är på god väg att bli värst! Har tänkt på detta hur länge som helst (skämdes redan i gymnasiet!) men inte vågat.
Kram på dej, kan vi stava snart?

Anonym sa...

Jag har samma blodgrupp som dig! Lämnade ju blodplasma förut i mina partyår (det gav hela 60 kronor per lämning), men sista gången tuppade jag av sedan dess har det inte blivit något mer. Tillhör jag det svaga könet då ;)? Hoppas inte...

Anonym sa...

Jag undrar...
I Sverige som du skriver får man "bara" lämna tre ggr per år & här nere bara två.
Jag tuppar/tuppade varje gång av (behöer nog mitt blod själv)men kämpade på i Blodbussen i Tumba.
Fick ju gå på arbetstid hehe*
Sen fortsatte jag här, två ggr. men fick sedan en stroke & får nu inte lämna alls.
så med det.
Förr i tiden var det pampigare att lämna blod, min kära far har diplom & guldnålar som visade att han var så duktig så hemma på Åsen.

KRAM Lollo