03 december 2009

Spottstyver

Vet ni vad ordet kommer av? Spotta betyder här inte saliv utan håna, och styver är en gammal myntenhet = orimligt liten summa pengar (detta har jag lärt mig i bilkön i veckan) Som jag brukar tänka, det finns alltid 2 sidor av en sak (men detta måste vara det enda unset av något bra med bilköer)

Torsdag som det är har jag städat, det har jag gjort ända sedan sedan jag fick barn. Eller när dom var små städade man ännu oftare, framför allt när de var i kryp och “stoppa allt i munnen” åldern. Men efter det började jag införa att städa på torsdagar. Underbart att komma hem från jobbet på fredagen och kunna ta helg i ett rent hem. När jag jobbade oregelbundet och hade en ledig torsdag inför en jobbhelg städade jag på onsdagskvällen. Vem vill vakna upp till en ledig dag och veta att man ska städa?

På jobbet har följande hänt: Jag började ju som platschef, efter något år fick ytterligare en tjänst: biträdande produktionschef. Mycket att göra har jag haft så nu har det bestämts att jag bara “behöver” sitta på en stol. Jag väljer såklart den biträdande produktionschefsstolen. Mycket mindre personal och en utmaning att bita i. Jätteroligt och en lösning som jag inte väntat själv. Måste ses som en befordran och det var därför maken hade köpt mig champagne härom helgen.

I kväll är mannen ute med sitt jobb, Axel i rinken och tjejerna framför TV:n. Barnen har ätit pannkakor (eller pangkakor som barn ofta stavar ordet) och mamman sushi. Nöjd med skrynkliga fingertoppar av skurvatten skall jag nu hoppa in i duschen. Vi hörs i morgon ni som vill, i vårt lilla hus i stan vankas barnfri helg :o)

PS Någon nyfiken som undrar över dagens bilder? Jag sökte på en sökmotor på 1.Spottstyver (flickan vid kakelugnen) 2. Städdag (här tydligen på en golfbana)  3. Befordran (just den bilden passade ju riktigt bra!) 4. Pannkakor (ok, den med) DS

4 kommentarer:

Lotta sa...

Grattis, Grattis vännen!

Anonym sa...

Grattis Marie, hoppas det blir lite lugnare för dig.
Kram mamma

Åsa E R sa...

Stort grattis!!! Vi ska dricka skumpa idag så då skålar vi för dig då också ;)

Kram

Lill-Åsa sa...

Grattis syster yster och glöm inte att det är "På spåret" ikväll.