21 juni 2009

Min dag i bilder

Som traditionen bjuder träffar jag alltid mina närmaste vänner när jag fyller år. När barnen var små och det var kalas blev huset fullt och man hann inte umgås med alla ville. Jag förbjöd då helt sonika barn och karlar på MIN dag. Sedan dess brukar jag ha en middag (lunch i år) när jag fyller. Inte för att det är så värst mycket att fira (43år) men det är ju ett ypperligt tillfälle att få träffa sin vänner!

Här ser ni: Pernilla (1996), Kamilla (1986), Gun (1966) och Lotta (2003). Om Lottas liv och leverne kan ni läsa på: http://mammaxtre.blogg.se/

Åren är när jag lärde känna dom.

P6210304

Eva (1986) och Ulla (1988)

P6210303

Maribel (1996) Läs mer om henne på : http://maribellassk.blogspot.com/

P6210305

Min 3:e Pavlova på lika många dagar. Vännerna vill ha receptet, kommer på slutet i detta inlägg!

P6210311

Tjejerna kom till lunch, sönerna (-Axel) och flickvän till middag.

P6210308

Söt som en karamell är hon 20-åriga svärdottern Isabell. Hade inte kunnat gjort bättre själv!

P6210309

Och underbart snälla, omtänksamma mannen. Inte nog med fina presenter, jag har just fått en underbar helkroppsmassage.

P6210315

Tusen tack alla underbara vänner och syster för trevligt sällskap, presenter och att ni är mina vänner. Tack också till alla er som mailat, sms:at, facebookat och mms:at och gratulerat!

Pavlova

Ingredienser
Portioner: 8 bitar
4 äggvitor
1/2 krm salt
2 1/2 dl socker
1 msk majsstärkelse (Maizena)
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger
Garnering
2 dl vispgrädde
1 dl lemon curd
500 g jordgubbar

Pavlova

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Ugnstemperatur 225°C
1.Vispa äggvitor och salt till hårt skum. Tillsätt sockret lite i taget under vispning. Vispa tills smeten är hård. Vispa sedan i majsstärkelse, vaniljsocker och vinäger.
2. Smörj en form ca 24 cm i diameter. Bred ut smeten i formen. Gör en liten fördjupning i mitten för fyllningen.
3. Sätt in formen i nedre delen av ugnen. Sänk ugnstempraturen till 125°C. Grädda ca 1 1/2 timmer. Stäng av värmen och låt formen stå kvar tills ugnen svalnat.
4. Låt botten svalna. Lossa kanten på formen och därefter bottenplattan.
5. Lägg tårtbotten på ett fat.
6. Vispa grädden och blanda med lemoncurd. Skölj och snoppa jordgubbarna. Skiva dem ev.
7. Garnera tårta med grädde, jordgubbar.

5 kommentarer:

Maribella sa...

Hej, och tack själv!!
Jag är verkligen inte fotogenickue (eller hur fan det stavas...)! Men Oskar ser ut som en rockstjärna!!!!

Maribella sa...

P.s, känner du till Pia Athianen (eller vad hon nu heter??). Har jobbat på gyn tidigare, nu på op. Har en blogg...

Sussie sa...

Hallo!

Å stort grattis på födelsedagen. Vilken mysig blogg du har Marie, känns lite som att "komma i kapp" vad gäller liv och leverne. Läser titt som tätt sen du tipsade om ditt skriveri. Känner mig lite sugen att prova själv då jag funderat på att börja en längre tid. Men det blir liksom aldrig av. Nu har jag dock fått lite mer inspiration så vem vet, snart kanske... Sommaren börjar nu komma till södra sverige så snart kommer solen även till er. Stå ut. Ha det bäst. Kram Sussie

Barbabitch sa...

hej.
Ville bara lämna ett avtryck när jag tassade förbi.....
Jättefin blogg!
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Tack själv!
Kanon mysigt att träffas, mysig tradition!
Ses på Getryggen i kväll!
kram
Gun