18 juni 2009

Dagen före kvällen efter

Kan man väl säga att det är i dag. Bra jobbdag. Är klar med de sista lönesamtalet, detta kommer att firas med en flaska riktig champagne. Satan vilket hästjobb (har alldels för stor personalgrupp) Ninni som jobbar med mig i Årsta och bor i Trosa är en klok (och trevlig) kvinna. Hon skulle smita hem vid lunch redan sa hon. Varför då undrade jag då. Dagen före midsommaraftonen är det djävulska köer söderut. Hm, tänkte jag och drog öronen å mig. Jag åkte hem vid 12,30 och har jobbat eftermiddag hemifrån köksön. I Botkyrka tog det liksom stopp så jag åkte av och åkte småvägar hem. Tack Ninni (hon läser denna blogg ibland) Du räddade min eftermiddag och kväll. Vet inte om det är genen från Dalarna eller vad, men jag hanterar inte bilköer särskilt bra. Är så arg och svär och en vacker, köig dag kommer jag få en hjärn eller hjärtinfarkt i just en bilkö. Man kan kanske säga att Ninni, du räddade livet på mig!

Bild0162Man gör så mysigt man kan här hemma trots hällregn och kyla. Pioner (ännu en älsklingsblomma) Levande ljus i stakarna som mina arbetskamrater köpte när vi gifte oss och en liten midsommarstång som jag fått i present midsommaraftonen 1991 när jag fyllde 25 år. Den plockar jag fram varje midsommar och tänker på alla midsomrar den stått framme. På bilden ser det ju ut som det är sol ute men det vet ni alla som bor i detta land (har ju läsare i Australien och Danmark också) att det tyvärr inte är.

I går var jag, mamma, Gun och Åsa hos mormor om fyllde 87 år. Hon blir så himla glad när man kommer. Sen somnar hon sittandes i rullstolen. När man frågar hur hon mår säger hon bara att hon är så trött. Jag tror hon är trött på livet. Gud så långtråkigt hon verkar ha det. Men mamma (i bakgrunden ser ut att ha kul)

Bild0160

Maken i badet, rökta och färska räkor, havskräftor samt aioli väntar med skumpan i kylen. Man ska kanske inte ödsla energi på vädrets makter som vi ändå inte kan påverka?

I morgon bitti åker vi till Getryggen och firar med Maria och Björn. Hörs då för er som vill!

4 kommentarer:

Åsorna sa...

Glad midsommar önskar vi Åsor på väg mot Dublin. Sitter nu på Ryanairs egen lite billigare flygbuss som dessutom erbjuder gratis trådlöst internet. Jo jag tackar! Bilköer redan i höjd med Kungens kurva. Tur att vi är ute i tid.

Hälsa Magnus, Maria & Co.
Kram Åsa och Åsa

Lotta sa...

Trevlig midsommar vännen

Anonym sa...

Happy Midsummer eve !

Ja vädret här är storm hällregn & +17 grader.
men jag skall inte klaga det är ju vinter...
så midsommaren blir inne med godmat & dryck även hos mig.
Köerna ja...
för att inte göra fingret åt någon i morse så körde jag helt sonica av & tog en kaffe på en Delilunchbar, helt galen av detta 12 olika krockar i bara perth ?!
det skulle inte bli en 13:e ...
Kramar Från Lollo

Maribella sa...

Tack Ninni för att du räddade min kompis!!