16 februari 2009

ViktKlubb vs ViktVäktarna






Eftersom det här är vad som tar min (tanke) energi mestadels av dagarna så tänker jag nu ägna detta inlägg om saken.
Jag förstår och vet att folket i Darfour, Zimbabwe (där är 94% arbetslösa!) incest-utsatta barn, misshandlade kvinnor och massa andra saker är mer viktiga i världen just nu men om det får andra skriva.
Jag har tappat massor med kilon hos VV genom året där jag blev ständig medlem typ 1985. Metoderna är ju otroligt lika och nu när jag efter ha "gett upp" VK gått tillbaks så känns det lite omständligt och töntigt att räkna om kalorier till points. Vad är vitsen? Det viktiga är (i alla fall för mig) att föra dagbok över precis allt du stoppar i munnen. Där vinner ju VK överlägset där du dessutom kan se hur du fördelat protein, fett och kolhydrater över dagen. Har du en dator (samt jobbar framför en) är det en bra metod. Det som gör att den inte är optimal för mig är att man inte måste gå och skämmas för att väga sig en gång i veckan. Det är ju inte så att Stefan Rössner ringer hem och frågar varför man inte fyllt i vikten en måndag. Sen är det psykologiskt dåligt att ha måndagar som vägdag. VV i Södertäljes torsdagar är ju kanon! Jag har ju inte blivit månadsmedlem hos VV då får man ju även där tillgång till en website där man fyller i sin dagbok (men det är mycket dyrare än hos VK)
Just i dag känns det som jag säger hejdå VV och hej VK igen (har kvar mitt medlemskap för när jag gick med sist så var det ett sånt där betala för 3 månader och få 3 till på köpet)
2 av mina bästa vänner är ju smala som snören med GI metoden (Kamilla och Eva) Jag provade den 1984 (fast då hette den kolhydratmetoden) Jag gick upp 7 kg på en sommar :o) Inget för mig då men man kanske får lov att ge det en chans till om inte detta funkar (hur svårt kan det vara?!)
Jag vet precis vad man SKA äta (och det är inget problem) Jag vet också vad man INTE ska äta och det är ju det som är problemet. Jag ÄLSKAR vitt bröd, goda ostar, vin och en kall öl medans jag lagar mat. Ulf Larsson som gått ner typ 100 kg har ju en annan underbar metod som jag gärnar annamar: Han äter allt som förut, pommes, öl, bröd fast mycket, mycket mindre. Hur lätt är det? Har man väl öppnat en öl/chokladkaka/brutit en baguette är det ju fanimig lögn i attan att sluta!
Kan vi dra någon slutsats av denna diskussion? Att det är svårt att gå ner i vikt. Haha, det visste ni inte innan va :o)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag och syrran kör gratis en vecka på www.halsovakten.se och ser om det är bra. Det verkar väldigt bra faktiskt så jag får se om jag fortsätter efter gratisveckan.