18 maj 2011

Koh Phi Phi

Tar bara en timme från Lanta med båt och kostar ynka 400 bath. Så här i lågsäsong går färjan bara en gång om dagen, klockan 08.00. Vi var  tillsammans med massa unga människor med ryggsäckar med gårdagens tur.

Thailand dag 5-7 010

På Phi Phi märktes inte lågsäsongen av alls! Åtminstone inte av oss som inte varit där på högsäsong senan 1990 (Magnus) Mer Mallorca eller Alanya liksom, folket stod redan i hamnen och tjatade på att man skulle bo just på deras hotell eller åka med just deras taxiboat.

Thailand dag 5-7 028

Lunchen intogs just ovanför dessa båtar. Fantastiskt vackert! Lite dyrare än på Lanta och väldigt ung medelålder. Jag gissar också att nu var 50% av alla turister där från Holland, resten var svenskar, norrmän och amerikanare.

Thailand dag 5-7 022

Nedanför vårt hotell fanns även solstolar och parasoller, det finns inte alls på Lanta som omfattas av något typ av strandskydd och inte får ha slikt. Detta var utsikten från våra solstolar. Nice, lyssnade på Storytel och slumrade en stund. På eftermiddagen blev det regn. Gjorde inte oss ett dugg för vi har verkligen haft fint väder under vår resa. Passade på att få mig lite manikyr, fotscrubb och fotmassage. Om oss är det som sagt inte synd…

Thailand dag 5-7 026

Massor av småshoppar fanns, uppskattar att det är 10 gånger större än SalaDan, inte till ytan men till antal butiker, ett myller av smågator! Mannen kände inte igen sig riktigt.

Thailand dag 5-7 032

Utsikten från vårt rum/altan. Not bad. Vi valde att bo lite flott och betalade 2500 bath för en natt på hotell. Vi hörde backpackers som sa till folket i hamnen att de inte var villiga att betala mer än 300 bath för en natt. Gissar att dom inte proppsar på AC som jag kräver.

Thailand dag 5-7 036

Bild tagen från färjan i dag. Båten gick hem 11.30 och i väntan på avfärd lovar jag att det 60 grader varmt uppe på däck. Svetten rann bokstavligen om oss. . När väl båten började åka fläktade det underbart och väl framme på Lanta hällregnade det! Tog mopparna ner till där vi bor för lunch och sedan dess har solen åter strålat på oss från blå himmel. Städaren var här när vi kom. En trevlig man som är väldigt, väldigt noggrann kan jag lova. Vi som längtar efter att klä av oss och vila en stund längtar lite tills han blir klar och går….

Soliga och mycket varma hälsningar till er alla läsare från mig och min 39 åring :)

5 kommentarer:

Mamma sa...

Oh, så härligt. Och vilket flott hotell. Men jag antar att ni inte bor så nycket sämre nu.
Pussa och krama lite extra mycket på mannen och hälsa och gratulera på födelsedagen imorgon
Kramar

Åsorna sa...

Vad kul att ni inte blev besvikna på Phi Phi. Vi tror att ni besökte det i precis rätt tid då det tydligen var hysteriskt under högsäsong. Det ser jättevackert ut så nu har vi bestämt att vi ska åka dit nästa gång vi är på Lanta.

Maria sa...

Kul att höra att Storytel är en följeslagare på denna fantastiska resa!
Maria/Storytel

Lotta sa...

Men så vackert! Fasiken vad bra ni har det du och din 39-åring :-)

Gun sa...

Ser ut som de Thailand jag känner igen. Kan tänka mig att det hänt massor sen Magnus var där sist.
Kram