04 maj 2010

Spunk

Att komma hem från jobbet och behöva röja efter stora barn tar enormt mycket av min energi och annars glada humör. Det gör att jag inte vill åka från jobbet förens klockan är skitmycket och någon annan (läs Magnus) kommer hem före och röjer. Att bo i hop med halvstora barn måste vara det mest otacksamma man kan göra?

Ungefär som här ser det ut fast det är dessutom smutsigt, för man torkar inte bordet när man ätit och plockar inte upp sina hårstrån från handfatet. Hur de ser ut på deras rum är inte så viktigt för mig, jag kan ju stänga dörren. Men det är ju de utrymmen man delar i en familj som stör. En man på mitt jobb och hans fru körde ett projekt i helgen och plockade och torkade inte en pinal (de har 5 barn i  sitt hem varannan vecka) Såg för djävligt ut så barnen på måndagsmorgon undrade vad som händ och lovade gå hem och städa efter skolan. De vuxna i den familjen måtte ha änglars tålamod för jag tror inte jag skulle fixa det.

Någon annan som kan bjuda på ett bra tips?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har inga tips - tror inte att det funkar att låta det ligga tills de själva plockar i detta fall, men man kan ju prova:) Antagligen så har du (och jag) alldeles för "välutvecklat" ordningssinne.
Du får en stor bitihopochkomigen kram av mig.

Lotta sa...

Inga tips som du vet men väl erfarnehet, som du också vet.....

Din makes areebtskamrat undrar jag förstås nyfiket vem det kan vara. Jag hade aldrig gjort som dem, hade jag inte klarat av.

Hoppas du får en fin dag min vän.

Så som livet är sa...

Måste bara säga att jag gillar din blogg!!! Kommer kika in flera gånger känner jag. Härligt!!! Vänliga hälsn. Åse

Så som livet är sa...

Förresten jag är också en kvinna mitt i livet. Och också mellansyster i en syskonskara om 3 flickor. Tycker faktiskt det är spännande det där med rangordning i en syskonskara. Påverkar det? Intressant... Kanske ett litet kul ämne att börja "snacka" om...Ha det fint!!!

Linda F sa...

Jag kan bara tala om i erfarenhet av att vara just en "sån" unge... att så länge det fanns vuxna som plockade upp efter mig så sket jag i allt vad det hette. Att mamma eller pappa gick och gnällde lite då och då kunde man lätt ta.
Så tyvärr är det hot eller mutor som hjälper i såna lägen.. Om nån av dom brås på mig tar dom inte ansvar förrän dom får ansvar. Dvs jag fick börja tvätta min egna tvätt, jag fick laga mat nån dag i veckan osv
Lycka till och när det är som värst, tänk på att det kanske bara är ca6 år kvar med eländet haha
kram kram

Linda F sa...

p.s jag menade inte att nån av era barn skulle brås på mig *asg*
snarare påminna om mig när jag var i den åldern ;)
såg för sent hur tokigt det "lät" d.s

Gun sa...

Jo nog vet jag vad du menar. Barnen har sina ansvars områden i de gemensamma område de delar. Sen får de två älsta tvätta sin egen tvätt.. Laga mat mellan varven och då städa köket. Kruxet då är att man(du och du gör som vi) får acceptera att det blir efter deras bästa förmåga. Man kan ju alltid plocka och polera senare eller dagen efter.....
Kram kram