07 maj 2010

Det goda mötet

 

Emmanuel Ezra

I går var jag i Kristinehamn på utbildningsdag. Bland annat ingick en föreläsning med Emmanuel Ezra (som just givit ut en bok med som heter Det goda mötet)  Underbart inspirerande där han väckte många tankar om bemötande. Nog så viktigt i professionen för våra rådgivande sjuksköterskor, för oss som har chefsroller och förstås även i privatlivet. EQ (emotionell kompetens) är något som han menar på går att öva upp (till skillnad mot kanske IQ) Jag behöver öva!

Bild0024

I dag har jag varit på (ännu) en begravning. Detta underbart vackra kapell ligger i Saltsjöbaden någonstans. Ett sista farväl får en ju också att undra om vår egna stund på jorden. Hur många kommer att komma på min begravning? Normala tankar insåg jag då vi pratade om det vid kaffet efteråt och det visade sig att fler haft samma tankar. En fin begravning med mycket musik men kallt ute. Må du vila i frid Eva, du var en ovanligt fantastisk kvinna. En förebild för oss andra som har en stund kvar.

Nu vankas barnfri helg i vårt hus. Tanken var Getis men med detta väder stannar vi nog hemma. Föresten hörde jag att vulkanhelvetet på Island kvicknat till, nåde den om den spyr ut aska så det påverkar vår Spanientripp på onsdag!

Se hela bilden

Inga kommentarer: