17 september 2009

Mamma, är lik sin mamma

Som Siw Malmqvist sjöng på 70-talet när jag var liten. Faktum är att vi är nog rätt lika våra mammor vare sig vi vill eller inte. Jag fasar för menopausen (som är ett “finord” för klimakteriet som är ett rätt så negativt laddat ord) Både mormor och mamma hade det för djäkligt. Nattsvarta depressioner vill man helst inte uppleva vare sig inifrån eller utifrån. Undrar när man kommer dit? Det sägs ju att om man fick mens tidigt kommer menopausen sent, som om man vore en med jättemånga ägg :) I så fall kanske jag kan få stå på vänt 10 år till. Hoppas.

PC130166Här är min mamma Karin Elisabet född Eriksson, gift Larsson, tog sig Ricklid och gifte om sig Ricklid-Stridh och nu bara Ricklid. Hon var 17 år när min storasyster Gun föddes, 19 när jag kom och 24 när Åsa kom. Mamma och Pappa hävdar än i dag att vi var planerade alla tre. På bilden är ett av Guns barnbarn (mamma blev mormor vid 37 års ålder och gammelmormor vid 56 årsålder) Min syster Gun är 45 år och är mormor till 4 (snart 5) och blev farmor i går. Det är nog ingen underdrift att säga att vi är rätt fertila i vår familj.

Detta apropå att mamma varit här i kväll, Oskar har en lägenhet på gång och mamma hade alla flyttkartonger jag och Magnus hade över sedan vi flyttat i hop. Nu svängde hon över med dom och vi åt middag tillsammans. Själklart har jag städat också (det är ju torsdag!)

Nu längtar jag tills helgen, vi hörs igen ni som har lust.

4 kommentarer:

Lotta sa...

Menopaus var ett nytt ord för mig. Ibland kan jag undra om den så smått är på väg, hoppas inte!
Kramkram

Åsa sa...

Är inte Gun redan mormor till 5, snart 6. Lynn, Ebba, Albin, Erik, Simon och så kommer snart Sofis 2:a.Om man har svårt att somna någon kväll så behöver man inte räkna får, man kan räkna Guns barn barn :)

Jag hade inte tänkt få någon nattsvart depression i klimakteriet. Kan vi inte säga att den här generationen hoppar över det?

Kul för Oskar med ny lägenhet.

Trevlig helg på er!

Marie KJ sa...

Men Åsa! Gun är INTE mormor till Simon utan farmor!

Anonym sa...

Haha, ja inte saknar ni humor heller! Det känns nästa overkligt att det är mig du skriver om. Mormor vid 37 och gammelmormor vid 56 ! Att jag är gammelmormor känns inte så konstigt men att mitt barn(dotter som jag själv fött) är mormor, det känns fortfarande väldigt konstigt! Vänta och se!! Ja nog är/var vi fertila alltid. Kram gammelmormor