14 april 2011

20 liter blod

I dag skulle jag kvista in och ge blod på lunchrasten. I stället för att stressa hem till min stad efter jobbet så är det enklare att göra det mitt i stan (vid Hötorgets T-bana) Men just i dag stod det i metro att det var ont om blod + att det varit reportage på TV på morgonen om samma sak, man uppmanades att ge blod före påsk så ingen skulle bli utan. Herre dj*ar vad folk som skulle tappas på blod. Tog mycket längre tid än jag trott! Det var i övrigt min 45:e tappning, det innebär att jag bytt ut mitt blod många gånger om. Man ger 450 ml varje gång och med kalkylatorns hjälp har jag räknat ut att jag gett över 20 liter blod sedan jag blev blodgivare. Inget gammalt skräpblod som cirkulerar runt i mina kärl inte :o)

Dagens glädjeämnen: Värmen kom tillbaks, Oskar och Nina har varit här på middag, jag har städat (och tvättkorgen är tom) och i morgon är det fredag!

1 kommentar:

Lill-Åsa sa...

Ja nog borde man ge blod. Jag har ju lämnat blod i både Sverige och Isreal så då kanske det är Australiens tur att få mitt finfina blod. Jag har dock inte gett bort många liter. Lite otäckt är det allt. Trevlig helg. Här har vi ju redan eftermiddag. Kanske dags att ta sig en liten öl snart :)