07 mars 2011

Vila i frid lilla mormor

 

IMAG0333                 Sista bilden på mormor, visst ser hon lite pillimarisk ut?

Så har mormor gått in i den sista vilan. Runt 17 idag drog hon sitt sista andetag omgiven av alla sina 4 barn (hon fick ju fem, men Siv är död) Väldigt odramatiskt och jag hoppas helt smärtfritt. Just nu kanske de har välkomstkalas i Nangijala för henne. Morfar Harry är festarrangör såklart och de goda vännerna Lisa och Gösta är självskrivna, Gittan och Nalle är såklart också bjudna. Dom sitter nog och spelar kort och firar att hon äntligen kom. Mormors väninnor dog ju alldeles för tidigt i från henne och  gläds säker att få träffas igen. Pussel lägger dom säkert också och vad tiden lider hyr dom en stuga i granndalen eller möjligen slår upp ett tält och campar.

Hon blev 88 år. Jag är 44, då kanske man kan säga att jag har levt halva mitt liv och har nu halvtid? När jag föddes på Södertälje BB den 21 juni hade hon fyllt 44år fyra dagar tidigare. Då var dom på väg på campingsemester och jag vet inte om det var huvudskälet till att jag döptes i kapellet på Södertälje sjukhus redan dagen efter min födelse men jag tror hon bar fram mig, åtminstone finns ett foto på henne när hon håller mig vid dopfunten.

Lilla skruttgumman vilket bra liv du ändå fick, och utan dig skulle inte jag finnas. Tack för att du såg till att reproducera dig och tack för alla fina minnen vi fick tillsammans. Ingen kunde fått en bättre mormor än jag!

6 kommentarer:

Chrissan sa...

Beklagar sorgen.

Lotta sa...

Vad skönt att hon äntligen fick som hon ville. Vad fint att så många fanns vid hennes sida.

Ta väl hand om dig vännen. Kram till dig från mig.

Anonym sa...

Hon har hittat hem nu . Jag är glad mitt i bedrövelsen att jag hälsade på henne på förmiddagen o höll henne i handen och vi tittade rakt på varandra en lång stund innan jag gick och jag kände att hon visste att jag varit där . När jag fick beskedet att hon gått in i ljuset åkte jag tillbaka och fick träffa alla hennes nära o kära . Det var som om hon förstod att nu var det dags , cirkeln är sluten , allt är väl , nu börjar ett nytt äventyr på andra sidan dit vi alla ska en gång . Farväl o på återseende Majvor ! Kram till alla som sörjer dig idag .
Mvh
Sandor

Maribella sa...

Vilket fint inlägg, det lyser av kärlek till mormor! Tänk att vara så älskad!
Kram

Mamma sa...

Så fint du skriver om din mormor, Marie. Precis så vill jag tro att hon har det.
Kramar

lena sjöblom sa...

Marie,vad härligt du beskriver din mormor,och vad bra att hon fick komma till sin Harry.Det låter som hon haft ett häftigt liv,på den här sidan. Kram Lena