14 december 2010

Magic pills

Kommer ni i håg att jag köpte piller under min resa till USA? En som heter Exedrin Migraine och en Advil PM. Pm:et står för att man bara ska ta dom på kvällen för det är lite sömnmedel i. En varsin okänd substans i de båda och jag trodde att det var förbjudna grejer i vårt land. Nu har jag forskat i saken.

IMAG0130

Exidrin Migraine: Innehåller förutom Aspirin och Koffein en substans jag inte kände till: Acetaminophen. Spännande! Efter en slagning i FASS visar det sig att Acetaminophen=Paracetamol (=Alvedon) Så vad jag trodde var magic pills mot min migrän visade sig vara ½Alvedon, ½ Treo och lite koffein (fast det är det ju i Treo). Hmm, inte konstigt att man ska ta 2 stycken.

Advil pm: Advil= Ibuprofen (Ipren) Hittade inte en enda förpackning med 400 mg (som vi har till vuxna här hemma) Bara 200 mg. Substansen som gör att man klämmer dit ett pm var också för mig okänd, Diphenhydramine. Efter en slagning i FASS visar det sig vara samma sak som Desentol (ett slags antihistamin som numer har utgått från de svenska apoteken). Ett läkemedel min Lukas drack plenty of som bebis när han hade infektionsastma. Man gav det också mycket till barn med falsk krupp (Axel har således också druckit en del) När man tänker efter är det ju solklart att det inte skulle finnas superpotenta piller receptfritt Over there heller för det finns ju missbrukare där med (vad jag sett på TV i alla fall)

I övrigt har jag läst ut 100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann, samt alla Allt om Hemmet, Kattis & Co, Tara, Amelia som finns här hemma. Sett på Oprah, deltagit i en telefonkonferens. Sen har jag slumrat en stund också. Snuvan gör att det är svårt att sova nattetid. I morse vaknade jag 04 och kunde fasiken i andas genom någon näsborre. Gör att man andas med öppen mun och slemmet som sitter i gommen är så där lagom trögt och illasmakande (ni vet?) Svårt att somna om. Blir nog hemma en dag till. Min devis och eviga käpphäst att det alltid finns 2 sidor av en sak kan man alltid plocka fram så här när man befinner sig mitt i bonnförkylningens förlovade land….Mat smakar just ingenting, jag kör proteinpulver och grönt the diet i några dagar!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Krya på dig vännen. Stanna hemma och vila.

Anonym sa...

Mår du något bättre idag?
När jag var i NY första gången var jag ju snorförkyld och köpte något receptfritt som jag blev helmysko av. Det kanske bara var psykiskt dårå men jag blev jättetorr i munnen och gick och trampa luft. Pinsamt om man gjorde det på Alvedon ;)
Lill-Åsa