16 juni 2010

Våra hjärnhalvors olika förmågor

Den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt, vilket innebär att den koncentrerar sig på en sak i taget.(Älskar att göra listor, sortera, planera och älskar att både tala och skriva. Däremot matten stämmer ju inte på mig)

Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt (har extremt lite av det mesta, förutom att jag lätt känner igen ansikten)

Detta fick jag lära mig på min 2 dagars utbildning förra veckan. Man använder förstås båda med vissa är mer utpräglade åt det ena (eller andra) Om oss som mest styrs av vänster hjärnhalva (kallas även typ A-människor) kan man läsa:

“De har ofta spända ansiktsdrag och spända muskler. De blinkar snabbt och ofta, talar lika snabbt och sväljer gärna sista ordet i meningen. De skyndar på andra när de pratar eller avbryter dem (jag skäms vad det stämmer bra, tänk mig samtala med en som stammar, sånt ger mig puls vid tinningarna)
En extrem typ A-människa talar även på inandning, för att inte förlora tid, och nickar gärna instämmande, också på sina egna yttranden. Han eller hon rör sig snabbt och agerar genast.
Typ A-individen avskyr köer och att behöva vänta, går fort, äter fort och vill inte dröja vid matbordet efter måltiden
(jag skäms vad det stämmer)
I extrema varianter blir den här personen också fientlig. Han eller hon är arg på det mesta och upplever världen som full av hindrande idioter som sätter käppar i hjulet.”
(exempel från mitt liv:  pensioner i kö på ex apoteket vid lunchtid, bilköer, folk som går sakta i tunnelbanan)

Hu, så hemskt det låter och vad jag känner igen mig. Man kan visst öva upp sin andra halva. Ska genast kasta mig ut i livet och öva.

I dag börjar MQ rean, en stor grej i mitt förra (lite lättare liv) nu är jag så fet att jag inte ids prova nya kläder. Vi ska grilla hamburgare hemma och Oskar och Lukas kommer för att äta.

          2 mornar till att gå upp på morgonen, yippie!

3 kommentarer:

Lotta sa...

Tack för lektionen vännen.

Öva bör man, visst göra...

MQ rean hoppar jag också, av andra skäl än vad du angivit. Knasiga du som är vacker som få.

Åsa sa...

Jag använder tydligen höger. Där stämde typ allt förutom igenkännande av ansikten och musikalitet. Intressant.

Åsa E R sa...

Mycket vänster för mig känner jag. Född utan tålamod, pratar mycket, och är så spänd i ansiktet att jag har en muskelknut vid vänster käke...:)