04 december 2011

2:a advent

Adventstider 013

En barnfri helg för oss. Dock inte barfri då vi tillbringat en del av helgen i den kungliga huvudstaden. I gårkväll åt vi middag med Oskar och Nina, alltid lika roligt att ses. Men jösses vilket hällregn, inte så mysigt att flanera runt i. Därav besök på några barer. Min ambition var att hinna köpa några klappar men det gjordes inte, å andra sidan har jag inte så många kvar.

Adventstider 015

Väl hemma har jag varit flitigare, saffransskorpor på tork, laxen skjuts in i ugnen (det skall parmesanost och grädde på innan den åker in)

Adventstider 014

För er nya läsare, ni gamla som inte känner mig kommer det kanske som en överraskning att jag älskar advent och jul. I brist på kamera på Stockholmsvisiten har jag fotat här hemma inför detta adventsinlägg...

Adventstider 004

Min Cyklamen betedde sig konstigt. Det brukar ju vara så att blommorna dör och bladen består men den här gjorde tvärtom? Jag plockade blommorna och kastade det vissna.

Adventstider 009

Min favoritblomma, amaryllis höll jag på att skriva men den kommer på delad första plats med hortensian såklart.

Adventstider 011

Doftpåsen luktar helt underbart i hela huset (utan att för den delen lukta för starkt)

Adventstider 012

OBS bilden är tagen innan middagen (vi har ju 2 adventsstakar och vi brukar tända den ena på morgonen och den andra till middagen)

Ser ni julkalendern? När barnen var små såg man ju varenda år. Vem glömmer Sunes jul eller Mysteriet på Greveholm? Och när man själv var liten,Teskedsgumman, Mumintrollet och även Magnus, Brasse och Eva hade väl en? Sen barnen blev stora så brukar jag titta sporadiskt men årets gillar jag! Jag kommer att se varenda avsnitt. Otroligt julig och vacker och med “roliga” karaktärer och skådespelare.

Ha en bra söndagskväll, och glöm inte att tindra mellan glöggen och pepparkakorna!

4 kommentarer:

mammaxtre sa...

Jag som småbarnsmamma missar föstås aldrig julkalendern :-)

Kram

Maribella sa...

Underbart att du fortfarande kollar julkalendern!
Kram, och ta det easy imorgon!

Lill-Åsa sa...

Ja visst är det mysigt med adventsmys! Vad fint ni har det. Jag tycker också julkalendern är bra. Julig liksom.

LindaF sa...

Älskar också årets julkalender, men är för ung för "teskedsgumman" och för gammal för "sunes jul" så då kanske det hette "tomtar och troll" eller nåt när jag var liten :)