27 november 2010

Och här kommer lite bilder!

                 Filminspelningen vi snubblade på första morgonpromenadenPB210011                                    Så många lyftkranar vid Word Trade CenterPB210018Kärleken och jag i Battery Park. Vi satt bara ner en stund och Magnus tog fram kameran för att fota utsikten mot Frihetsgudinnan. En amerikans tant går förbi, pratar för fullt i telefonen och säger typ “hörrudu, nu kan jag inte prata längre, några turister vill att jag fotar dom”. Sen la hon på och frågade oss om vi ville att hon tog ett kort på oss :o) Klart vi ville, och här ser ni resultatet:PB210020                                              Söt ekorre i Central ParkPB220032 Innan matchen i Madison gick vi på The Flying Puck såklart. Så här fin takmålning hade dom.PB220070                                            Magnus köper matchprogramPB230078 Tja, vad ska man säga om matchen? Vi satt för högt upp. Nog såg man vad som hände men jag hade svindel. Grymt jetlagad somnade jag också några gånger under första perioden :o)PB230086 Ganska stor skillnad mot svensk hockey. Mer show liksom. Ingen hejarklack, men oj vad publiken hejade när det var slagsmål och vilka pauser för reklam. Nåja, Rangers vann mot Calgary med 2-1.  Man kan också konstatera att ishockey inte är så stort här, på alla sportbarer vi varit visas bara Amerikans fotboll!PB230092 Så här fult är det utanför Jersey Garden (fulare än Skärholmen) Vi åkte buss dit och fick se lite av New Jersey. PB220063                                                      Påse från min favoritaffärPB230096                                                        Klassisk brandbilPB240106 Här är bilden som farbrorn i Brooklyn rekommenderade oss: Gå till korsningen Washingtonstreet och Waterstreet gå ut mitt i vägen och ställ er på gatubrunnen: One Kodak moment, och så rätt han hade! Empire State mitt mellan bropelarna.PB240115 Sen gick vi hem över Brooklynbridge. Magnus idé att gå från det hållet som ju klart är coolare (att gå mot alla skyskrapor) Men satan vad det blåste! Tårarna rann och när vi väl var på Manhattan hade min icke vattenfasta maskara runnit i halva ansiktet :o)PB240119                                 Så coolt, ser ut som en kuliss tycker jag!PB250134Poliser fanns det gott om, holey macarony måste kosta massor! Å, andra sidan är NY en riktigt säker stad. Ska tom vara säkert att gå ensam i Central Park mitt i natten sägs det. Massor av övervakningskameror kan kanske vara till hjälp.PB250138Vackra rödljus i Harlem (men fanns ju över allt) Vi tog tunnelbanan till gröna linjen 125 gatan, promenerade rakt över till röda. Då det var fullt på Silvias där vi ämnat äta lunch gick vi ner till 116:e gatan till en Mexicanare vi läst om i Lonley Planet. Där åt vi den bästa guacamolen vi någonsin ätit (och vi har ätit många!)PB250142                                                Väggmålning i HarlemPB270144 Tja, och så här kall såg bilen ut på Arlanda. Vi har ju flugit med Icelandair och således bytt plan på Island. Gjorde att resan gick fort. 2 timmar och 50 minuter Sverige – Island och 5,5 timmar Island NY. I dag sov jag båda flygningarna, inte mannen.

Bästa med resan, det mesta:

Bara få vara i denna stad och med varandra

Pulsen

Shoppingen

Maten

Det sämsta:

Jetlagen. Grym, jag som skrutit över att denna företeelse inte drabbar mig så hårt. Bullshit. Min kropp har Sverige tid. Eftersom jag kvällstrött och morgonpigg passar den bättre att åka österut än västerut. Nu var jag medvetslös runt 22 och pigg som en mört vi 04,30.

Bud light, inte gott!

 

Hemma har vi umgåtts med barnen, packat upp, tvättat och adventspyntat. Kommer att somna ovaggad även hemma, lovar!

3 kommentarer:

HemmahosSussie sa...

Avundsjuk, ja lite. Men inte missunsam. USA är häftigt. Så nice ni verkar haft det. Vill också dit, älskar det landet.
Håller dock med om Bud. Helt vedervärdigt äckligt. Den enda goda amerikanska ölen, enligt mig, är Samuel Adams Lager.
Sov Gott och välkommen hem

Lotta sa...

Välkomna hem!

Vilka härliga bilder. Jag vill också....

Lotta sa...

Jo jag glömde,

- du ser smal ut på bilderna :-)