08 juli 2010

Söner och älgbiff

 

Bild0147

Hemma och vänder från stugan. Mannens döttrar skall till sin mamma (som är på Öland) i morgon och vi har således åkt hem för att tvätta och packa. Vad passar bättre än att bjuda sönerna på middag? Mellansonen ännu i Minnesota (kommer på tisdag) men den stora Oskar (som börjat nytt jobb) och lilla Axel kom. Vi grillade supergod älgbiff och till det serverades klyftpotatis, greksallad och bearnaisesås*. Mina grabbar verkligen älskar bearnaisesås och det gör ju jag med (men inte som dom) oturligt nog, eftersom jag är en typ som ofta får i mig mer energi än jag förbrukar. Vill man ha dom här är det bara att bjuda på det så kommer dom :o)

I morgon vankas bröllop, mitt äldsta syskonbarn ämna gifta sig borgerligt hemma i Gun & Ubbes trädgård. Mer om det då!

*Bearnaisesås är en sås från det sydfranska området Béarn bestående av bland annat skirat smör, äggulor, schalottenlök, dragon och vinäger. Såsen tillreds genom att äggulor och smör vispas ned i varm, kryddad vinäger. Detta gör bearnaisesåsen till en av de allra fetaste och energirikaste såserna, och den passar särskilt bra till kött. Det finns ett otal receptvarianter där kryddningen varierar, men gemensamt är att dragon ska ingå. Även persilja, rosmarin och kummin är populära kryddor

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad gulligt. Det ser ut som att Axel och Oskar håller varandra i handen :)Det är syskonkärlek det :)
/Åsa