09 juni 2012

Apflickorna och rabarbermarmelad

I går kväll var maken på sommarfest med sitt jobb. Jag, Malin och Johanna laddade med popcorn och film. Jag hade valt film då jag läst mycket om denna film och anade att tonnårstjejer var målgruppen. Vi såg den och fattade nada. En ganska dålig film vars enda behållning var en snygg pappa och en charmig lillasyster.

På dagen kokade jag marmelad utav rabarber jag fått av Marita på jobbet. Oj vad god den blev!


600 g rabarber i ungefär lika stora bitar
1 vaniljstång, delad i två delar på längden
Saften av 1 lime
Värm långsamt under omrörning i 15 minuter på svag värme.

Tillsätt sedan:
450 g syltsocker
rivet skal från limen

Koka kraftigt under omrörning i 2 minuter. Ta upp vaniljstången, skrapa ur alla små korn och lägg dem i rabarbermarmeladen. Häll upp på rena burkar. Jag brukar värma burkarna i ugnen på 100 grader innan jag häller upp sylten/marmeladen och skruva på locken pronto, då blir det vakum i dom och sylten/marmelad kan stå hur länge som helst utan att förstöras (och ett härligt knäppande i köket)

I dag har jag bestämt mig för att inte låta det förkylda få bestämma. Jag har satt på mig både mascara och jeans och ämnar göra en tur på stan och spana in MQ rean. Så det så!



2 kommentarer:

mammaxtre sa...

Marmelad, helt perfekt för mig som har rabarber på tomten. Detta recept skall jag testa. Tack!

Kram

Lill-Åsa sa...

Guuu, vad du är händig! Jag har aldrig gjort en endaste marmelad...