04 juli 2011

Lika och olika

När jag åker pendeltåg till jobbet slås jag över hur olika vi människor är (på utsidan) Idag var en liten (pytte) asiatisk kvinna med på tåget. Liten som en normal svensk 10 åring. Vacker som en dag i fin makeup och fin liten klänning i sober färg. I samma vagn sitter en afrikans kvinna. Frodig med lite (ganska mycket) put både fram och bak, knallröd klänning men andra starka färger på skarf och skärp och med en otroligt vacker hållning. Hon såg ut att kunna bära en kruka vatten på huvudet utan att spilla en droppe! Och så jag och massa andra svenska kvinnor i olika färg och form. Insidan kunde jag ju inte se men tanken slog mig att vi med ganska stor sannolikhet var mammor och yrkeskvinnor allihop, på ett pendeltåg på väg till och från jobbet. Antagligen har vi en man och kanske en fd man och bor i samma län. Så lika men ända så olika.

2 kommentarer:

Lotta sa...

Usch, tte här är skrämmande.

1. Den fina skylten jag fick i födelsedagspresent, tack snälla. Den tänkte jag köpa till dig, helt otroligt!

2. Jag har åkt tunnelbana idag, och tänkt exakt samma tanke som du redogör för i dagens inlägg.

Men vad är oddsen för detta :-)

Kram

Lill-Åsa sa...

Häftigt är det!