26 september 2012

Marseille

Vi åker alltid med Ryanair och ser det som en sport att åka så billigt och med lätt packning som möjligt (åtminstone jag som är lite tävlingsinriktad) Trots det hade riktigt bra flygtider. Vi åkte från Skavsta 16.05 på lördagen. Således hann vi grunda med lunch där innan vi åkte. Här har vi just landat.

Marseille 076

Monica, Maribell, Ulla, Lotta, Gun och Linda

Marseille 077

Kamilla och Ulla

Marseille 081

Annelie, Gun, Linda och Monica

Marseille 080

Maribell och Lotta

Efter 15 minuters bussresa var vi framme vid centralstationen. Linda gick in på Turistinformationen och frågade efter vägbeskrivning till vårt hotell. Har ni stuckit huvudet utanför dörren frågade dom? Nä, det hade vi inte, men när vi gjorde det så såg vi vårt hotell bara över gatan. Efter att ha lämnat vår packning på rummen gick vi ner mot hamnen för middag. Sedan Åsa och Åsa emigrerade och alltså inte längre följer med på våra resor har vi saknat en kartläsare. På denna resa var 3 rookies med. Monika, Annelie och Linda. Linda, visade sig vara en hejare på kartläsning och tog också på sig det ansvarsfulla  jobbet att hålla i den gemensamma matkassan! Tack för det Linda. På bilderna ovanför ser ni mina fina vänner nere i hamnen för vår första och i mitt tycke den godaste middagen som bestod av musslor.

Marseille 096

Lite renoveringsbehov? 2013 är Marseille en av två kulturhuvudstäder i Europa. Det rustades som bara den i hela stan för det. Jag vill åka dit igen om några år och se “make overn”

Marseille 197

Söndagen gick i turistandets tecken. Vi gick ner till hamnen och åkte där ett sånt där litet Skansentåg (på hjul) upp till Notre Dame. Oj, vilken utsikt!

Marseille 108

Monica och halva Ulla i lilleputtåget

Marseille 114

Marseille 122

Marseille 124

Marseille 135

När vi efter några timmar var tillbaks i hamnen åt vi lunch och sen tog vi en båt ut i skärgården. Vi var så glada att vi fick platser ute på däck. Vi visste ju inte att vi (Gun och Monica mest) skulle bli dyngsura av allt vattenstänk!

Marseille 103

Uppradade

Marseille 138

Gun och Monica härmar alla fjortisar som putar med läpparna på alla bilder

Marseille 139

Vi skrattade väldigt mycket, sa jag det?

Marseille 141

Lotta och Kamilla. Vackra svenska flicka!

Marseille 161

Efter båtutflykten gick vi hem till hotellet och fräschade till oss och gick sen ut och åt. De hade ingen meny på engelska så jag chansade. Helvegetariskt men gott!

Marseille 162

I väntan på våra sängfösare (mojitos)

Avdelningen blombilder:

Marseille 153

Marseille 154

Marseille 090

Måndagen ägnades åt shopping, bar och caféhäng

Marseille 163

Den här skylten kom fram när vi frågade om de hade en meny

Marseille 174

På kvällen skulle vi äta bouillabaisse som ju kommer från Marseille. Vi hade läst ett tips i Allt om resor om en restaurang. Där kostade bouillabaissen 57 euro. Så god fisksoppa kan det inte finnas tänkte vi (som de ryanair resenärer som vi är)

Marseille 179

Vi åt i ett mycket mysigt område och en trevlig restaurang. Men just maten var kanske inte den bästa.

Marseille 188

Ja, och sen var det måndag och hemresedag. Vi skulle åka från hotellet 11.30 så jag och Lotta tog våra kameror i händerna och gick på en fotopromenad. Här följer några bilder från den...

Marseille 193

Marseille 206

Marseille 204

Marseille 208

Buss till flygplatsen, lunch och resa hem. Vi landade 17.00 på Skavsta och var hemma en timme senare. Hemma väntade en god middag och en fantastisk man. Sammanfattningsvis så vill jag å det varmaste rekommendera Marseille som resmål. Vår resa gick på precis under 2000:- för flyg och hotell i tre nätter. Hur mycket pengar man gör slut på där är ju upp till en själv. Jag kommer att åka tillbaks, någon gång senare i livet!

Till Gun, Ulla, Monica, Annelie, Kamilla, Maribell, Linda och Lotta vill jag säga: Tack för att ni är mina vänner och för alla skratt och fantastiskt sällskap på ännu en resa!