16 september 2012

Husmor

Dagen började med att jag och Johanna åkte till Hotell Clarion Sign och gick Canons grundkurs. Otroligt bra och nu kan vi allt om ISO, slutare, bländare, ljusmätning och omformatering av minneskort. Skämt å sido men jag vet bra mycket mer än jag gjorde innan. Man fick också lära sig sin Canonkamera riktigt bra. Å, andra sidan är väl inte jag den som drömmer om att ta den perfekta bilden. Jag tycker mer om att fånga stunder, minnen men om man hinner är det klart man inte vill använda autoläget utan att få en så bra fotografisk bild som möjligt.

I går sprang som sagt Magnus halvmaran på just under 2 timmar. Grymt bra! Vi samlades sen hos Nina (som var borta) och Oskar för dusch och en kall öl. Sen gick vi till Helenes krog och åt lamm (männen) och fiskgryta (jag) Sen gick vi förbi Akkurat och tog en mycket god öl (Tjockhults) Pga ölen och vinet till middagen tog vi tåget hem, det går ju faktiskt utmärkt. I alla fall till Östertälje, sen får man ju åka buss genom halva kommunen innan man kommer hem.

I morse ringde klockan 07.30 och jag och Johanna begav oss alltså till Stockholm. Efter kursen åkte vi till Hornstull och hämtade bilen och 24 kilo älgkött som hade fått låna kylskåpsplats där över natten. Väl hemma har vi styckat kött, vi håller på att laga älggryta och fond (av alla fina ben) Luktar himmelskt i huset! När vi var på kurs hade Magnus varit i skogen och plockat kantareller. Satan vad husliga vi är :)

Jägarn (tillika min kusin Leif) tyckte absolut att jag skulle ha tunga. Den ser verkligen skitasnuskig ut och jag var tveksam, men maken är övertygad om att vi skall tillreda denna delikatess. Man vill ju inte vara "rasist" och döma ut den bara för den är ful. Den är ju en muskel som allt annat kött. Eller?


3 kommentarer:

LiteAvLinda sa...

Snacka om köttberg!! Och vilken man du har (men det vet vi alla redan) som fixade halvmaran på den tiden :) Hoppas ni myser på nu utav bara h*e, för på torsdag drar dom... och på lördag drar vi ;)

Pingvinfamiljen sa...

Oj så mycket älgkött. Gott!

Mamma sa...

Ja tunga har jag nog aldrig ätit, nåt som dom slickat sig lite varstans. Huga! Jag stod på Kunnsholmen och tittade efter Magnus en stund men så klart såg jag inte honom, det var ju fler än han som sprang!
Kram