29 januari 2009

Tjuren vid hornen...

...var det dags att ta i (vad nu det uttrycket kommer i från)

InvägningVV. En apful lokal men med bra läge. Inte vidare inspirerande heller då nästan alla var tjocka. Nåja, han som vägde och hade lektion var toppen bra. Det tog lång tid tid att väga, lyssna på lektion samt få lite information för oss nya (som alla var nygamla, dvs vi hade alla varit viktväktare tidigare) Dagens ämne handlade om motion. Trodde jag visste allt (har ju svart bälte i (jojo)bantning) men fick faktiskt lära mig något nytt: Att stresshormonet cortisol gör att man samlar på sig vätska. Avhjälps med: Motion. Han jämförde också motion med tandborstning. Det bästa är ju att borsta tänderna varje dag i stället för att göra det en jättelång gång på söndagen. Likaså med motion. Apropå det så åkte jag och gymmade och trampade trappmaskin efter vägningen. Hann inte stretcha då sonen ringde just när jag höll på att töja ut hälsenorna. Hastade till ishallen och får förstås broöppning. När jag var barn och vi passerade Södertälje blev man jätteglad om råkade komma vid broöppning. Nu när man bott i stan i massa år var det länge sedan jag blev glad för det.
I morgon skall jag jobba hemifrån. Göra klart den där surdegen som jag så kaxigt trodde skulle gå fort att göra. Hemma med alla barnen i skolan kan jag bre ut alla enkäter på köksbordet och bara jobba på.
Just ja, min lillasyster Åsa fick åka hem från sjukan i dag! Herregud vad fort. När jag jobbade på kvinnoklinik så låg hystarna 4-5 dagar (tills magen kommit i gång minst) Nu åker man hem 48 timmar efter operationen. Hon tycker å andra sidan att det är skönare att vara hemma hos frugan än att ligga och lyssna på den högt snarkande damen som hon delade sal med. Nu ringde hon dock i kväll och hade lite feber. Nåja, den var inte så hög så hon fick rådet att avvakta och kolla den i morgonbitti igen. Hon får en ypperligen bra sjukvårdsrådgivning för den kommer att jobba uppsökande och ringa åter i morgon bitti för att utvärdera sina råd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjenis syrran!
Ja bättre sjukvårdsupplysning kan man inte få! Man är lite bortskämd på det sättet! Nu har min snälla fru riggat datorn i min sjuksoffa så nu hinner jag updatera mig i hela bloggvärlden! Tack för all "uppis" under min konvalescent-tid.

P.S Jag gick upp en del i vikt under Australienresan, men det var inte 53 kg jag skrev att jag vägde när de skulle ge mig narkos för då skulle jag säkert ha varit vaken under operationen. Men vi säger att jag väger typ 53 :)

Kram kram