03 juli 2012

Mjälthugg

Låter ju bättre än håll. Som den nybörjarlöpare jag är har det konstigt nog inte drabbat mig för ens i dag. Jösses vad ont det gör.

Annars en mycket bra dag. Sov 05-10 vaknade full med energi! Åt frukost och läste tidningen länge och cyklade sen ner på stan. Kom hem med en röd bikini (den blir det svårt att gömma sig i vassen med) Sen har jag suttit ute på baksidan i solen med boken jag nu läser: Hungerelden (som är mycket bra!) Efter löpningen åt vi middag ute i solen.

En riktigt bra sommardag!


*Håll eller mjälthugg är en typ av värk i kroppens ena eller båda sidor i magtrakten under revbenen och uppkommer vanligen vid kraftig fysisk ansträngning, särskilt efter måltider. Orsaken till värken är okänd men en hypotes är att diafragman som sitter som en skiljevägg mellan buken och bröstkorgen smärtar på grund av syrebrist.
Två sätt att minska risken för håll kan vara att avstå från hel måltid precis innan träning och att värma upp ordentligt.
Har man håll kan man lindra den genom att lägga sig ned på rygg på en plan yta och stretcha magen genom att trycka den uppåt.

3 kommentarer:

Gun sa...

Snygg bikini :-)
Eftersom jag har semester så såg jag på "doktors" idag. De pratade om håll och hade samma lösning på smärtan
Kram

Karin sa...

Jättefin bikiki! Jag läser också samma bok som du just nu. Jättebra böcker men så förbaskat mycket namn att hålla reda på!
Kramar

Lill-Åsa sa...

Snygg bikini. Skönt att vakna full med energi.