31 augusti 2009

Favorit Poliser

I dag när jag kom hem från jobbet tog jag mig en långpromenad (semesterfettet + det gamla som sitter hårt ni vet) Lyssnade på fler sommarprogram som jag laddat ner sedan vi kom hem från Samos. I dag lyssnade jag på Hanna Hellqvist som verkligen var värd att lyssna på (kvinnligt/manligt, om att bli slagen) Vet egentligen inte vem hon är men blev nu jättenyfiken på henne som verkar ha växt upp med en pappa som satt i fängelse och däremellan slog henne (sen följde en hoper av pojkvänner som fortsatt slagit) Sen hann jag även lyssna på Jan Guillou som även det var riktigt bra. Bl.a. om hur han och Palme hamnade i någon slags hatposition till varandra. Jan pratade också om svenska deckarromaners poliser och deras musik (ni vet Wallander och hans italienska opera, Evert Grens med sin Siw Malmqvist e t c.)

För ungefär 3 år sedan hade jag aldrig läst en deckare, nu har jag säkert läst 100! Mina favoritinspektörer/poliser är:

1 Evert Grens (Roslund & Hellström)

2 Gunnar Barbarotti (Nesser)

3 Malin Fors (Kallentoft)

Just nu gillar jag allra mest en Harvard professor: Robert Langdon efter som jag just läst Änglar och demoner och håller som bäst på med Da Vinci koden.

Mannen i Göteborg för att utbilda sig, jag ensam hemma med Axel. ALL tvätt viken, struken och fördelat i fina högar på den som äger dens säng (min i lagd i lådor, för övrigt har jag typ 250 g tvätt jämfört med de andra som har 2 kg var typ) Nu skall fru Kilström Jönsson duscha och läsa antingen Tara eller möjligen Amelia (har Amelia höst också men det är ju inte September ännu ;o)) Troligen blir det Da Vinci koden också innan jag slår i hop mina blå.

Tack och godnatt läsarna mina!titut

2 kommentarer:

Lotta sa...

Hej vännen, jag är också gräsänkling då min sambo är på RM i golf. Njuter av tidningarna jag fått av dig och har inte satt på tv.n. Hade smabon varit hemma hade det blivit påslagen så snart vi kommit hem från jobbet. Måste nog köpa en Ipod. Skön avkoppling verkar det som.
Kram till dig från mig.

Anonym sa...

Jag har inte läst någon av dina favorit deckare... Väntar fortfarande på att vi ska träffas så jag kan låna bok ett av Roslund Hellström.
Kram från store syster