08 december 2013

Huslig


I morse sovmorgon, spelar mindre roll att man får sova länge för just det är jag så himla dålig på. Men jag kan vaknade 05.50. Somnade om. Vaknade. Somnade om för att ge upp vid 07.30 och få vara ensam på nedervåningen. I dag startade jag dagen med att skura ugnen som haft very starka (säkert mijöfarliga) rengöringmedel på sig över natten. Skrubbade med stålull, vanligt Svinto, YES, scootschbrite och matolja (som faster Ewy tipsade om) utan att uppnå tillfredsställande resultat. Suck. 

Jag som scoorar en 9:a i personlighetstester på målmedvetenhet mår ju dåligt att inte bli klar med det jag påbörjat. När jag inte nådde mål där började sy min duk. Tro på fan så tar tråden slut. Hastar ner till Åhlens med den tomma trådrullen i fickan för att få exakt samma nyans på tråden. Kanske min gråa trådrulle var inköpt 1986, jag minns inte men Güterman har bytt system för numrering av färger så i ställlet för 6437 få hette dom idag "bara" 64 eller 26. Grrrrr.  Jag tror att min mormor och farmor skulle tycka tyget jag valt till duk skulle vara mer passande till en madrass men jag älskart ❤️ 
Tänk röda linneservietter och andra juliga atteralijer till. 


Nu är jag klar med både ugnen (skrapan jag använder till keramikhällen var det som slutligen löste mitt problem) och duken (jodå, det blev väldigt lika färg trots allt) så har jag gjort en julgrupp. De sålde amaryllisar för 19 spänn på Plantagen, vem f-n vill ha sådana små sa jag när jag såg annonsen (jag gillar feta, dyra lökar) Sen kom jag på att det är ju typ samma pris som hyacinter! Man kan ju plantera dom i grupp, och så fick det bli. Således skådar ni 3 amyrillsar á 19 kronor, den silvriga krukan á 179:- och mossan och kottarna har jag plockat i skogen. Nöjd. Den gruppen ska blomma till julafton och stå på den grå julduken.

Nu två veckors arbete innan julledigheten. I veckan ska jag på förhandspremiär på 100-åringen som klev ut genom fönstret, hämta Axel på Arlanda och på julfest med jobbet. Bara roliga saker. Jag är lyckligt lottad!

2 kommentarer:

mammaxtre sa...

Åh, vad jag tycker om att läsa dina inlägg!

Så bra att både ugnen och duken nu är att bocka av från listan :-)

Jag kom på idag att jag inte har någon kruka att sätta någon gran, från din skog i :-(

Tack för igår! Det är vänner som er två, som bär mig framåt. Jag är således också lyckligt lottad.

Kram

Anonym sa...

Snygg duk å julgrupp. Vad roligt att Axel kommer hem, vilken överraskning :)
Kram
Gun