17 november 2013

Reflektioner från Paris



Det franska gastronomin finns sedan några år tillbaka med på UNESCOs världsarvslista. Vi förstår det. Vi har bara ätit och druckit franskt. Alla restauranger har varit topp och vi är inga lyxlirare som går på dyra/flotta ställen. Förutom maten har också servicen och miljön varit topp.



Espresso är det kaffet som dricks här om man inte beställer något annat. Öl är dyrt, vin billigt (och gott) Vi har oftast hållt oss till husets och vi har inte blivit besvikna en endaste gång. 

Det är enkelt och ganska billigt att åka tunnelbana och deras skyltar är så vackra. Eller hur?



Det är en skröna att fransmän är snobbiga och inte vill prata engelska. Många talar mycket bra engelska och de dom inte gör det varvar den lilla engelskan de kan med franska och kroppsspråk vilket fungerar utmärkt.


Det röks otroligt mycket i den här stan. Vi tror att det kan vara en orsak till att uteserveringarna var fullsatta trots ynka 3 grader. 

Vi är verkligen inga nattugglor, men saknar det inte heller. Efter midnatt vill jag sova (och Magnus hänger med :))

Det här var min andra resa till Paris men inte den sista. Nu kan jag bocka av Paris på våren och hösten men vill gärna dit på sommaren också därför säger jag Au Revoir Paris!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skönt att höra att de inte är främmande för att prata engelska, då kan jag tänka mig att åka dit :)
kram
Gun

mammaxtre sa...

Jag vill så gärna åka till Paris. Någon gång blir det min tur också :-)

Kram och välkommen hem igen

Åsa sa...

Fina bilder, Paris gör sig bra på foton. Jag har också varit i Paris på vår och höst. Det är då man åker på mest weekendresor konstigt nog.

Ha en bra vecka. Nu är det inte långt kvar till jul :)

Kram Lill-Åsa