10 augusti 2012

Bullbak

 

Bullbak 004

När barnen var små bakades det ofta. Härom veckan sa Axel, vad fan hände med bullbakandet? Tja, med större barn som vet/kan gå till frysen själv tar bullarna slut som mellanmål och när man får något besök och ska plocka fram så är dom slut. Har man tur har man fått smaka en bulle själv. Därför bakas det mer sällan nu.

Bullbak 008

Ni som inte vill se alla bilder får det tråkigt, men jag övar ju med nya kameran.

Bullbak 011

Och eftersom jag bakar och blir kladdig om händerna har Johanna tagit de bilder där jag knådar, brer och bakar.

Bullbak 020

En röra på mandelmassa, smör, florsocker och vanillinsocker fyller jag mina bullar med. Gott skit!

Bullbak 024

Oljad ek är kasst att baka på. Därför har jag en plast duk på köksön när jag bakar.

Bullbak 031

Att snurra bullar tar lite längre tid än att bara rulla men blir dubbelt så snyggt.

Bullbak 028

Bullbak 041

Johanna penslar och sockrar

Bullbak 045

TaDam! Det luktar himmelskt i hela huset. En nybakt bulle finns heller inte mycket som går upp mot att sätta tänderna i.

Bullbak 048

                                              Belöning!

Tjejerna har gått till sin mamma för en mammavecka, Axel är hos Kilis eller mer troligt hos Lovisa som är hemma över helgen för att hälsa på. Vi är således ensamma hemma. Vi har varit hos Berghs och köpt lammkotletter som vi ska grilla, för tro på fan om inte solen tittade fram så här på eftermiddagen!

3 kommentarer:

LiteAvLinda sa...

Vill du baka till Alfreds kalas på söndag? ;-)
Jag har lovat pannkakstårta (ca 150pannkakor) men kan inte steka en enda!!
Trevlig helg!

Lill-Åsa sa...

Vilka fina bullar! Blev väldigt sugen på en nybakad bulle nu. Har bara bakat bullar en endaste gång och det var i Sverige. Vet inte om de har gäst här i Australien men det finns något mjöl som typ är "self raising". Kanske det skulle funka. Smsa över en bulle är du gullig.

Mamma sa...

Låter himelskt gott! Mormors, mina och dina bullar ser exakt lika ut. Roligt! Det var det länge sedan jag bakade.
Kramar