11 augusti 2012

Apropå friidrott

Vi hamnade i en diskussion häromdagen jag och mannen. En av mina trauman under min uppväxt var de årliga friidrottstävlingarna skolan tvingade alla att vara med i. Och än värre är att detta pågår ännu. Man tvingar alltså skolbarn att TÄVLA i något som man redan vet att man är kass på. Om nu ingen annan hade uppfattat det så skall alltså ens namn hamna sist på en resultatlista som sätts upp på skolans anslagstavlor. Sjukt!

Nåväl, nu under OS har vi pratat om i fall du måste elitsatsa i en enda gren, vilken skulle du välja? Den enda grenen jag hade ett uns av talang i var slungboll sa jag. Mannen hävdar då att det inte finns någon gren som heter det!?
Tack google och wikipedia, det finns det visst det!

http://sv.wikipedia.org/wiki/slungboll


6 kommentarer:

LiteAvLinda sa...

Jag skulle helt klart välja brottning!

HemmahosSussie sa...

Tänk, slungboll var ju min gren också :-). Drar mig osökt till minnes en friidrottsdag på Herosvallen för sisodär 33 år sedan (huvva så längesedan), då ett gäng trettonåringar på sitt eget sätt protesterade just mot detta hysteriska tävlandet, genom att GÅ sextio meter. Gymnastikfröken var inte glad, men vi deltog ju i alla fall.

Cecilia sa...

Känner igen mig, men hade ingen aning om att det fanns en sport som heter slungboll. Dessa veckor med friidrott och avslutande tävling var ingen höjdare. Vi hade alltid det direkt när höstterminen började, och jag avskydde det. Kan inte springa fort, inte hoppa högt, inte hoppa långt men var hyfsad på att stöta(jag brukar säga kasta) kula.

Marie KJ sa...

Jag minns det som om det var i går. I dag slår det mig att vi måste ha varit rätt modiga!? Vem var det mer än du och jag? Helena? Eva?

mammaxtre sa...

Google kan emellanåt vara riktigt irriterande :-)

Gun sa...

Ja fy, jag gillade aldrig dessa dagar i skolan. Jobbigast var nog kast med liten boll....