11 september 2011

Vertikaljiggsfiske och dyngkåt

Ytterligare en sak som jag nu mera kan lägga till i grejer jag kan: Vertikaljiggsfiska (låter avancerat men det är typ som att meta fast i stället för mask har man en jigg*) Nåja, gösarna i närheten av vår stuga lät sig inte luras. Det blev lammfilé till middag i stället.
Gårdagen bjöd ju på ett makalöst sensommarväder med sol och värme. Vi tillbringade dagen utomhus och grävde rabatter, fiskade, badade (inte för att vi hade så stor lust men för att vi var djäkligt svettiga av allt arbete och det är överlägset det enklaste sätter att tvaga hela sin lekamen på ute i stugan)
*Jigg = Ett slags fiskedrag , som en låtsasfisk med krok på
Höst 008
Jag var först i och sitter här på bryggan och inväntar min fantastiska karl. Vattnet var 18 grader varmt och med mindre sjögräs än på högsommaren. Efteråt satt vi i eftermiddagssolen i varsin brassestol på stranden och tankade ljus och värme inför hösten och vintern.
Höst 004
Är det åldern eller vad som gör en så förtvivlat glad över att egenhändigt ha odlat lite primörer och blommor? (egenhändigt och egenhändigt, min mamma har haft en liten kurs med mig och visat hur man tex gallrar. Tack mamma!)
Höst 007
Den här fina anemonen satte jag i år och den blommar så himla fint redan!
Höst 010
Detta är den sista rabatten ute vid stugan som jag nu “satt tänderna” i. Grävt ur massor av gammal jord och fyllt på med ny. Funderar vad som ska få äran att växa där mitt i. Något vackert lättskött att vila ögonen på. Någon som har ett förslag?
Höst 012
Vi är så nöjda med nya uteköket. Kranen är ännu provisorisk men vi letar efter en med bara kallvattenvrede på. Vaxat betongskivan har också hunnits med.
Höst 013
Denna vy tröttnar jag aldrig på. Här vill jag sitta och titta när jag blir gammal.
Senare på kvällen såg vi Dyngkåt och hur helig som helst med och av Mia Skäringer. Oj, vad bra hon är. Rolig men ändå allvarlig så att skrattet fastnar i halsen i bland. Jag som i vanliga fall inte kan hålla mig vaken efter 23 var vaken och kunde sen inte somna alls. Känns som om jag varit vaken hela natten :(

Och kanske var det för att vi haft en sådan fantastiskt bra helg som jag vaknade med migrän i morse. För att ta ner mig på jorden liksom.
På jorden hade jag nog ändå varit en dag som denna 11 september är ju en mycket speciell dag sedan 10år. I dag går tankarna förstås till alla offer och anhöriga till de som drabbades av den katastrofen. Tankarna finns också hos de drabbade i flygplansolyckan där hela Jaroslavl Lokomotivs lag fanns med. Man blir lite ödmjuk när stora olyckor händer. De jag älskar lever alla, mina barn är just nu alla harmoniska och lyckliga, mina syskon och föräldrar likaså. Magnus älskar mig som jag är.
Vad är väl lite migrän? Man dör inte av det och det går över till slut. Ha en bra söndag alla och tänk så mycket det finns att vara tacksam över!
4 saker jag är tacksam över med kommande vecka:
3 årig bröllopsdag ♥
Mammavecka för Axel ♥
Utbildning måndag och tisdag
Elitserien börjar
(och jag vet att det är mycket begärt men snälla, snälla om jag kunde gå ner 8 kg tills vi åker till Sevilla om 2 veckor så ska jag aldrig mer gnälla över någonting, inte ens migrän)

4 kommentarer:

Lotta sa...

Vilken fin helg du/ni haft. Härligt!

Tankarna går både till den ena och den andra i dessa tider. Hua så mycket som berör på djupet.

Två veckor kvar, det ska bli så trevligt så.

Kram

Mamma sa...

Du är ju fantastisk, så positiv som du är. Det gnälls aldrig på den sidan inte! Fast det måste vara ett litet helvete med den huvudvärken. Var rädd om dig bara! Och du, det är tllåtet att få gnälla lite. Inte för det hjälper mot huvudvärken, men ändå.
Vilka fina primörer du fått, lie salt och skirat smör på, himmel så gott och dubbelt så gott när dom kommer från egna landet.
Kramar

Gun sa...

Visst är det härligt med egenodlat :) Mitt förslag på växt är pion. Den finns i fler färger. Min favvo är den rosa, finns med eller utan doft. Annars om du vill driva fram nått eget och vackert så kan du prova stockrosor. Det har vi gjort på Solrosen med gott resultat:)
Krya på dig och ha en toppen vecka

Lill-Åsa sa...

Det blir bara finare och finare ute på Getryggen. Kul med egenodlat!