06 november 2014

Vänstersidig hemithyroidektomi

Vad konstigt det blir. Kärnfrisk 48 kvinna råkar hamna under kniven 2 gånger samma år. Inspektörn har aldrig opererats. Det här var min 4:e operation.


09.30 skulle jag infinna mig på avdelning A23a Karolinska sjukhuset Solna. Fick min säng och fick vänta till 12.30 innan det var min tur att köras till preop avdelningen där jag fick träffa operatören (inte samma som jag träffat på mottagningsbesöket) och narkosläkaren (samma som jag träffat förrut) Fick varma täcken och tjocka uppvärmda operationsstrumpor sen gick jag in i dimman. Vips så är man vaken och ligger på postop. Ont i halsen, både efter operation och efter svalgtuben. Ett par timmar senare tillbaks till min fönsterplats på sal D säng 4. Fördelen med att ligga på stor sal är att man inser hur lyckligt lottad man är. En ofarlig struma liksom. 2 kvinnor i 70 årsåldern mittemot opererades samma dag som jag hade bröstcancer. Hon bredvid mig i min ålder men med yngre barn (hon ringde hem och frågade om de gjort läxan) också bröstcancer men opererades inte utan hade någon slags komplikation (och grät på natten). Och den 5:e fattade jag inte riktigt vad det var med men hon såg riktigt sjuk ut med svullen mage och grå hud  (och var den som fick mest vård)



Efter som min kropp antagligen trodde att den fått nattsömn under narkosen så kunde jag inte sova på natten. Passade på att lyssna på Sonen, Jo Nesbös senaste (inte om Harry Hole) En riktigt bra bok! 


Som bonus hade jag fönsterplats med utsikt över helikpterplattan och hann bevittna 2 landningar. Spännande. På morgonen strax efter 8 kom läkaren som opererat mig och jag fick information om operationen, sjukskrivning och återbesök. Min struma tryckte inte bara på luftstrupen utan hade pressat sig in under nyckelbenet och var lite svår att få loss men annars hade allt gått helt som planerat. 


Karolinska sjukhuset har jag inte mycket erfarenhet av. Oskar opererade sitt hjärta där sommaren 1989. Saker som jag noterar:

*Det är gammalt och slitet. Huset jag låg i var K-märkt berättade en sköterska. Gardinerna så gammeldagsa så det var coola igen (typ 60-tal)

*De har vaktmästare som kör en till operation

*De serveras eko-fil och müsli från Saltåkvarn till frukost!

*När jag jobbade på sjukhus fick man först morfinscopalamin senare Dormicum som premedicinering. Nu får man Alvedon. 

*Sjukvården i landstinget har blivit effektivare. In samma dag man opereras och hem dagen efter. Damerna med bröstcancer fick lämna sina sängar redan 08.15 dagen efter operation för att 2 nya satt och väntade på dom. 

*Man får mycket information. Förvånar mig då jag ju vet att 1177 får massor av frågor efter folk opererat sig. Både skriftligt och muntligt samt telefonnummer man kan ringa dygnet runt om man undrar något. 

*Fritt WiFi

Hur mår man då? Tja, jag som hade mycket lite ont när jag opererade bort min livmoder trodde att detta skulle vara "en baggis". Men så är det inte riktigt.  Mer ont än jag trodde. Kan ju bero på att när man opererade bort livmodern förväntdes man ha ont och fick Oxynorm tillsammans med Alvedonet. Nu fick man "bara" Alvedon. Sån tur att jag hade några Oxynorm kvar för jag behöver dom. Det som gör ont är att svälja, harkla sig och mest ont gör det att hosta (såklart) Vrida på huvudet eller böja huvudt bakåt gör ont (såklart) Man känner bra i vilka rörelser man använder halsmusklerna liksom. Men jösses vad skönt att bli av med den där känslan att ha en golfboll i vrångstrupen. Helt fantastiskt. 


När jag kom tillbaks från postop och skulle meddela mina nära och kära att allt gått bra hade jag fått mejl från Stockholmshem att vi fått en 4:a i kvarterat Golvläggaren i Årstadal. Måste tacka ja/nej före 10 dagen efter. Vilken jäkla tur att man har mejlen med sig! Självklart tackade vi ja. Jag älskar det området som jag ju jobbat i 7 år. Älskar Årstaviken, bryggorna vid vattnet, tvärbanan, Trekanten och kommer nu att bo bara en ynka liten bro från Södermalm. Planen är att hyra denna lägenhet i ca 4 år för att sen köpa en 3:a på andra sidan Liljeholmsbron. Det är 29 stycken 4:or i denna etapp och vi hade fått prioriterat i nummerordning vilken vi helst ville ha. Vi fick den som vi prioriterat som 24:a. Planlösningen är ungefär den samma i alla men det är läget i huset. Vi (mest Inspektörn, själv är jag ju höjdrädd och har svårt att njuta på en balkong på 7:e våningen) vill bo högt upp, våran är på 1:a våningen. Men planlösningen är bra och vi har balkong i vardagsrummet och fransk ballkong i köket. 101 kvadrat helt nytt (ljust och fräscht som Schyffert skulle sagt) 



Nu är jag sjukskriven till vi åker till NY. Jag ska läsa, se på TV och sova mig frisk. Tänka på hur bra vi har det i detta landet. Gratis sjukvård av hög klass. Det betalar jag gärna skatt för!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilken fint inlägg & glad för dig att allt gått bra, intressant läsning, kram & Ta hand om dig !
Grattis till lägenheten !!
Kram Lollo

Cecilia sa...

Skönt att allt gått bra, krya på dig :)

Anonym sa...

Ja man får sig en tankeställare när man ligger på sjukhus. jag hamnande(under hysterektomin)brevid en drama quenn och alla de andra kom typ in med stympade kroppsdelar och gnällde inte alls. Så konstigt att du inte får något starkare än alvedon efter ett sånt stort ingrepp. Hoppas det onda snart går bort.

Kram lillasyster