01 maj 2014

Sköna maj välkommen

Men med maj kom förkylningen från helvetet. Hostar så att känns som någon drar ett rivjärn upp och ner i bröstet. Känner mig trött och tung. Allmän sjukdomskänsla helt enkelt. Får man välja är man ju hellre förkyld i november eller möjligen mars som ändå är skitmånader. Men det får man ju så klart inte. 

Mamma var här i går och vi åt fiskgryta. Mamma hade med sig jordgubbar, mango och banan som vi doppade i smält choklad. Gott (men inget smakar ju jättegott när man är tokförkyld) Inga tonnåringar hemma och en make som hade jour gjorde att det blev en osedvanligt lugn och för mig mycket tidig Valborgsmässoafton. Somnade mitt i en mening när jag pratade med mamma. 


I dagens moderna IPad/IPhone samhälle har jag ingen väckarklocka utan använder plattan till det. Eftersom jag ändå tittade på klockan kikade jag in på fejjan och Instagram innan jag drog upp persiennerna. Alla uppdateringar handlade om snön som kommit i natt. Men jag sov ända till 08 och när jag drog upp periennerna var den nästan redan helt borta. Vi mornade oss i soffan med kaffe och Nyhetsmorgon och när det var slut sken solen igen. En förkylning blir inte bättre av inte göra någonting så jag tog mig i kragen ocg gav mig ut på långpromenad i sakta mak.  Frisk luft gör mig gott helt enkelt. Som sjukbelöning har jag skaffat mig ett Storytell abonemang (igen) Jag gillar ju att lyssna på prat när jag promenerar och med nya jobbet på hemmaplan kommer jag ju upp i många timmars promenerande varje vecka. I dag valde jag att lyssna på Simona Ahrnstedts tredje bok (har ju läst det 2 första) Inte en bok som kommer få nobellpriset i litteratur men en klassisk kärleksroman i historisk miljö.  I dag hann jag lyssna 2 timmar och 35 minuter, den kommer vara utlyssnad i helgen ❤️

För er som inte följer Åsornas blogg så kan jag meddela att de köpt 2 kattungar. Söta som socker. Maverick och Morris heter det underbara brödraparet. De fick de häromdagen och det känns som syskonbarn för mig. Maverick ville plötsligt inte gå. Sen bev han jättesjuk, bara sov, åt inte och drack inte. I Australien gör veterinärerna hembesök så de beställde hem en och i Aussietid kom hon vid 20.30. Då hade Maverick 41 graders feber (38 är normaltemp för en katt) Herpes trodde hon (måtte väl vara det herpesvirus som är vattkoppslikande och inte den veneriska?) Han fick medicin (och Morris med) och en spruta med mirakelmedicin för redan efter en kvart var han på benen igen. Veterinären tipsade om kängurufärs som tydligen skulle vara mumsfillibabba för katter och det var det. Nu hoppas vi att faran är över. Om inte kommer fru veterinär på återbesök redan i morgon. Phu!

                                              Morris

                                          Maverick

Plötsligt slår det mig att det INTE är måndag i morgon utan fredag. Det känns särskilt bra då jag inte tycker det är jättekul att hosta litervis med slem och vara hes på jobbet men är för snål att vara hemma sjukanmäld. Lite jobb har aldrig skadat (och jag har ingen intervju i morgon och utsätter således inte någon patient för smittorisk) OCH jag sitter vid ett skrivbord och utför inget kroppsligt tungt arbete. Sen väntar en vilohelg på Getryggen med massor av frisk luft och sömn. 

Om jag längtar? Sover Dolly Parton på rygg?




2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, de är sannerligen söta som socker dina syskonbarn :)

Maverick är trött idag också, men han kan gå och han äter. Även om han ligger och vilar mest. Veterinären kommer över vid samma tid ikväll och kollar till honom som tur är.

De har kommit på att vi har katter i huset, och det får man ju inte ha. Vi hade en lapp i lådan imorse om att de hört att någon på plan 3 har katter. Så imorgon ska vi på visningar och så får vi flytta till ett ställe där man får ha de små liven utan att gömma dem...

Trevlig helg på dig och krya på dig!

Kram Lill-Åsa

Asa ER sa...

Krya på dig Marie och ha en skön avkopplande helg på Getis.

Sitter på jobbet och längtar hem till våra missar.

Kram kram