06 juli 2014

Stockholm i mitt ❤️a

Vi har tillbringat helgen i världens vackraste huvudstad. Vi har ätit, druckit och varit tillsammans. En makalös tur med vädret har vi haft!

På fredagen åt vi på La Vecchia seniora, en italienare vi läst och hört om. Vi hade också hört att man måste boka bord, men vi hade tur (alla stammisar är på semester?) och fick ett bord. Vi åt en scampi fritti till förrätt och en Linguine Vongole till varmrätt. Mycket gott! Natten blev inte sen då frun i huset är en väldigt kvällstrött en och mannen är en sympatisk en (och en fredagskväll är tom han lite kvällstrött?)




På lördagmorgon var jag morgonpigg, maken trött med huvudvärk. Jag har ju som mål att få en mil i benen och gick en 5km runda ensam på ett Södermalm som visade sig från sin bästa sida. Horder av utländska turister vid Fjällgatan och nyvakna hundägare, tanter med rullatorer och uteliggare träffade jag på. 


Till lunch hade vi googlat fram ett ställe som skulle ha stans bästa texmex lunch, ett litet hak typ "hål i väggen". Vi letade oss dit och insåg att det inte fanns kvar (vill här tipsa om att läsa datum på artiklar ni hittar på nätet) Vi var inte långt från Thaiboat och inmundigade lunchen där i stället. De hade ett brunchpaket där man valde fyra olika rätter och fick in det som en liten minibuffe. Ok mat i en mycket trevlig miljö.
 

På Götgatan (där vi bodde) var det i helen ett event som hette "open streets" Man hade helt sonika stängt av gatan för biltrafik och lagt ut konstgräs och så var det olika events efter vägen. 
Efter att ha kommit upp i milen så hamnade vi på Mosebacke för att avnjuta 2 öl. Skitadyra och goda, Tjinocken får 5 + men Stenstrands sommar Ale (som kostade nära på 100:- flaskan) var tämligen medioker. Men kall öl är kall öl en varm sommardag och med sällskapet och utsikten vi hade så satt det som handen i handsken.

På kvällen gick vi till Bistro süd, som vi också läst om. Där åt vi en råbiff som var himmelsk och drack det godaste Pinot Noir vinet jag druckit. En femstjärnig måltid. Inspektörn åt den italienska råbiffen men jag fegade och åt den klassiska (som också var den godaste enligt oss båda) Efter middagen hade vi turen och fick ett utebord på Rival där vi sippade på varsitt glas vin och tittade på bouletävling. 

En 5+ helg och som får mig att inse att jag är en väldigt lycklig människa. 

2 kommentarer:

LiteAvLinda sa...

Fasiken vad smutt! Man får det man förtjänar ;) Lycklig för din skull! Kram

Anonym sa...

Men en sådan mysig helg! Sol, kärlek, mat och dryck, det är livet på en pinne det. hoppas att det bara är sån där finöl som kostar 100 kronor. Jag dricker gärna billig fulöl när vi kommer :)

Kram Lillasyster